KPJ @ Rantau Panjang

permulaan yang sangat baik bagi saya dan team sekerja untuk memulakan tahun baru 2015 ini... alhamdulillah diberikan peluang untuk membantu pascabanjir di klate.. satu pengalaman yang sangat2 takkan dilupakan lah... yer lah... mana pernahnya nak join misi2 sukarelawan ni sebelum ni... bukan taknak tapi tak pernah berpeluang.. dah dapat peluang gini, apa lagi... serta merta la join nya pun.. first batch dari pihak KPJ HQ.. best2...

dengan perjalanan yang hampir 11 jam kot, kita duk balik kedah adalah paling lama 4 jam... ni hamekkk.... triple waktu perjalanan nya... seb baik view cantik, jalan kampung, sejuk, pastu suasana baru kot, mungkin segaq je mata duk tengok sekeliling... dah tu tiba2, dari gua musang tu nak ke rantau panjang, nak ikut shortcut patutnya masuk dabong, sekali.. jambatan runtuh daaa... kat sini je pun dah tau, betapa  teruknya keadaan bajir kat sini.. sangat2 dasyat...






patahla balik ikut jalan biasa dah shortcut gini rupanya... takpelah... nak buat mcm mana, tapi elok jugakla... sekurang-kurang nya tau keadaan dabong macam mana.. kesian belah sana... tak taula apa jadi kat diorg dah terputus langsung hubungan dah jambatan roboh gini... adalah nampak sampan2 duk antaq stok p belah sana... tapi berapa banyak sangatlah barang boleh bawak naik sampan tu kan? harap diorang bertabah.

sampai sana pun dah tgh malam gitula... masa lari dalam 40 minit gitu uturn balik... penat tapi alhamdulillah... selamat sampai... =)

sini lah kami menginap, dengan jasa baik ayah ha, pakcik abe yash, salah sorg dari team kami ni haa... baik hati bangat dong mereka ni... ramah... ramah sgt3..pandai masak... sekali rasa masakan ayah ha ni, memang mengelamun la korang kat kl ni... rasa lauk2 tawaq habiaq... kecuali masakan mak lah.. ha ha...




kerja2 membersihkan surau, balai raya dengan tadika amek masa jugaklah... seb baiklah orang kampung yang datang menolong kemain ramai... baguih diorang ni... memang bersatu padu... sesuatu yang kita yg konon2 canggih duk kat bandar2 ni dah hilang, semangat muafakat... JPAM, Bomba, ada gak.. membantu jugakla dengan hos bomba tu.. waterjet pun ada, sangat2 memudahkan kerja nak membersih tu..

nak tengok keadaan banjir kat sana macam mana?




bayang jela rumah dua tingkat pun tenggelam... dasayatnya lah... tak pernah sangka kesan banjir boleh sampai macam ni kan...

tapi betul lah... memang kalau ikutkan, kesan dari banjir ni, memang sangat dasyat... dan kalau nak pulih sepenuhnya macam sediakala, memang makan masa... so pada mereka2 yang berminat nak membantu.. eloklaaa.. pergilah... mereka2 ni memang sangat...sangat...sangat memerlukan bantuan luar... tak kisahla dari segi tenaga ke, kewangan ke.. bantulah apa semampunya...



* bak kata PU Faiz lah, kalau dari kita ni tengok apa yang berlaku dengan sedara2 kita yang terkesan dengan banjir ni dan tak rasa apa2, itu menandakan iman kita itu sudah rosak... nauzubillahiminzalik...

=)

No comments: