dilema masyarakat melayu harini

amendanya yang dilema sangat ni.... saya bercakap isu yang melibatkan perkara yang mudah aje sebenaqnya... senang cerita, cerita tentang drama2 melayu yang ada dekat tivi harini... ia juga termasuk lah novel2 yang ada dalam pasaran kat malaysia ni haaa... sini saya senaraikan beberapa perkara yang meluatkan tekak ni nak mual aje bila bicarakan tentang drama2, filem2 dan novel oleh bangsaku, bangsa melayu ni haaaa...



1) Kaya nak mampuih
- memang la kalau drama2, filem2 dan novel2, hero dan heroin, family serta yang berdekatan dengan watak2 utama, kaya xnak kalah... tan sri, datuk2, dan yang sama waktu dengan nya memang x leh lari punya lah... sangat menjengkelkan tau? rimas pulak bila asal drama je, kencana holding la pura cendana holding la, sembang juta2, kemain.. kih3.. tak bolehkah kurangkan cerita yang berada di golongan kaya2 tahap gaban ni? cuba pendekatan untuk mengolah cerita2 hebat di kalangan orang kebanyakan..

2) jiwang karat maksimum
- mungkin dah jadi trend kebelakangan ni, budaya filem2 drama korea dijadikan sumber rujukan gamaknya.. jiwang sampai alahai, nak tengok dengan family, kita pulak yang naik segan.. come on la... jiwang lebih2 ni, nak2 dalam tivi, memang sangat2 adusss.. meremang nak tengok nya... melebih-lebih.. cerita2 drama korea sana nu haa xpelah nak berjiwang sampai kita masuk dalam dunia fantasi diorg, kita kat sini ada agama kan.. malu ler sikit nak wat filem yang mendatangkan rasa mual dalam diri..

3) dengki alahai
- bila tgk aje filem melayu, memang pasti penerbit akan meng'highlight'kan watak2 yang pendengki ni.. hampir semua filem pasti ada makhluk yang dengki, khianat dan lebih kurang dengan sikap2 negatif ni.. x boleh ke highlight akhlak yang baik dalam filem? apa ke payahnya lah nak buang watak2 negatif ni... seolah-olah memang kita ni masyarakat pendengki kot??

saya mengimpikan sebuah filem yang ada kualiti dari bangsa kita ni lama dah... cubalah contohi filem2 yang baik dari luar sana nu haaa... drama tentang dunia perubatan sana misalnya, penuh je dengan ilmu, lepastu memang membuatkan kita mengenali dunia dalam hospital dengan lebih jelas.. sampai kat kita, cerita medik juga, tapi tak lari dengan filem cinta.. cinta medik ke hape ntah.. buanglah cinta2 bagai ni dengan apa genre filem sekali pun...

filem, drama dan novel2 yang ada nilai, ada ilmu ni penting pasal apa? penting sangat sebab kita nak lahirkan golongan mereka terutama golongan adik2 kita ni bukan dari golongan asyik nak berangan, hidup dalam fantasi... pasal filem2 kosong ni lah, golongan berada dalam dunia fantasi dan banyak mengelamun makin banyak berpeleseran kat sekeliling.. rimas pulak rasanya... filem drama dengan novel yang ada nilai, haiiiii.. alangkah rindunya dengan dunia hiburan berilmu =(

6 comments:

PemilikCahaya said...

teringin nak tengok cerita melayu yg membawa kepada peningkatan pemikiran..

Mizznadeiya said...

Sebab tu saya tak tengok tv, tv yang tengok saya.. hahaha

betullah, selain tajuk drama yang cheesy, jalan cerita dia pun tah apa apa

saya sebenarnya malu nak menonton drama tempatan.. sebab ada babak2 romantik yang terlebih romantik ditayangkan. perlu ka babak atas katil, pegang2 dan sentuh2? Kalau nak tunjukkan babak romantik, takyah pegang2, cukup melalui kata2 atau pandangan mata misalnya, orang dah boleh rasa ke-romatik-an itu.

cintailmu89 said...

pemilik cahaya,
sebenaqnya ada aje cerita2 yang ada la nilainya, cuma cerita lama2 dulu... la ni, tak hantu, rempit.. ulang la genre tu sampai , hurmmmm.. entah ler

cintailmu89 said...

fatyn>
tengok tajuk aje dah rasa mual, nak tengok? lagi ler... kih3... nak2 drama pukul 7 tivi 3 tu kan?

Amoy Latif said...

That's true!! Ohmai.. Sgt malu nak tgk dgn fmly..
Btw mmg x penah tgk sgt pun drama2 melayu.. Hik3.. Sbb lebih prefer bace novel. Even though dlm novel ada aksi2 terlampau tp at least not in tv.. Tv adalah hak umum.. Novel pulak sape yg minat je tahu..

cintailmu89 said...

Amoy latif ,

Yups.. Tapi masih la tgk kan tajuk2 dekat novel, walau mungkin tajuk2 tu strategi untuk marketing, tarik pembeli ke apa, tak kena la.. Isi lagi la.. Geli geleman