dengan emirates airline, aku menjelajah

hihi.. tajuk berilham kan program dengan basikal ak menjelajah... saja nak bagi kebaboom sikit tajuknya... alhamdulillah dah selamat pulang dari perjalanan ke madinah dan mekah untuk mengerjakan umrah... salah satu tempoh dimana saya betul2 berada di dalam tempoh masa yang takkan dapat dilupakan seumur hidup.. benarlah kata2 mereka2 yang pernah sampai di madinah dan mekah, samada untuk mengerjakan umrah maupun untuk mengerjakan haji, selama berada di 2 tempat ini, ia merupakan satu pengalaman yang amat berbeza dan sangat meninggalkan kesan pada diri..

saat pertama kali menatap depan mata, masjid2 utama seperti masjid nabawi, masjidil haram, masjid quba'a dll, ia ibaratnya seperti mimpi di alam nyata.. kita berada begitu hampir dengan sirah nabi, seolah2 kita berada begitu hampir dengan Rasulullah s.a.w. nak2 apabila berada di taman raudhah berhampiran dengan makam Rasulullah, sebelah aje, sambil menyampaikan salam, bersolat disitu, membuatkan kita terasa hampir nya dengan Rasulullah s.a.w. terasa begitu kecil dan begitu bersalahnya untuk berada berdekatan dengan insan yang bertanggungjawap untuk menyampaikan islam kepada umatnya...



sesampainya ke madinah, betul2 di mana azan subuh baru bermula.. terasa begitu bersemangat dan berkobar-kobar untuk solat berjemaah di masjid nabawi.. tak tau la semangat apa yang menusuk hati ni, rasa tak sabar2 nak menuju ke masjid walaupun barang2 pun belum bawak naik hotel lagi.. kih3... azan yang sangat lunak dan selama ni kita duk dengar melalui tv, youtube dan mp3, kita dengaq secara live... fuhhh, memang takkan dilupakan la..


saat untuk ke masjid nabawi pun sampai bila selesai semua urusan check in diuruskan oleh mutawwif kami, ustaz Ridho'i. melangkah aje ke masjid nabawi, fuhhh, ramainya umat manusia yang sudah berada di perkarangan masjid.. perkarangan masjid inilah yang kita duk selalu nampak payung2 besaq yang boleh terbuka dan tertutup di sekitar masjid... ramainya umat manusia sampai jadi tergamam pulak bila melihatnya.. alangkah indahnya suasana macam ni di dalam masjid... orang berpusu-pusu ke masjid nak solat secara berjemaah..

ustaz ada bagitau, setiap sesuatu yang dijadikan Allah s.w.t, ada pasangan nya... jadi, mekah, inilah pasangan nya, iaitu madinah.. jadi, misteri nya, siapakah pasangan nya saya?*eh, tetiba... kih3... oklah.. bersambung di episod seterusnya ....... insyaallah... saya akan ceritakan sepanjang berada di madinah ni, apa lagi aktiviti yang dilakukan saya di episod 2... cewah, siap berepisod bagai... kui3.. terlalu banyak yang nak diceritakan dan untuk dimuatkan dalam satu entry yer dak? =)

2 comments:

Amoy Latif said...

Teringin sangat nak pegi.

cintailmu89 said...

teringin sangat nak pegi, insyaallah sampai...
mudah2an dapat pegi ya? =)