jika nabi masih bersama kita


pernah tak kita terfikir bila kita duk2 santai, dalam kekosongan jiwa, dalam terlalu banyak kekurangan dalam diri, hanyut dalam dosa sendiri yang tak terkira banyaknya, ketika itu nabi ada bersama dengan kita?

pasti rasa malu itu ada untuk menatap wajah nabi s.a.w. apa yang kita nak katakan ada rasullallah s.a.w? pasti terlalu banyak yang kita ingin adukan pada rasulallah s.a.w kan.. hurm.. sedih mengingatkan jika kita dapat bertemu rasulallah s.a.w dalam keadaan kita sekarang ini.. terlalu jauh dengan rasa kecintaan kepada nabi... terlalu banyak dosa.. terlalu banyak kekhilafan dalam diri..

terlalu senang untuk kita terjerumus dalam dosa.. begitu mudah untuk kita hanyut dalam kemaksiatan.. terlalu hina sebenarnya untuk kita menghadap kekasih allah s.w.t. layakkah kita untuk menjadi pencinta rasul? sunnah pun masih ada perasaan malu.. sunnah dalam perbuatan, sunnah dalam amalan seharian..

jika bolehlah diri ini yang hina dan kotor ini dapat berjumpa dengan rasullallah s.a.w, teringin nak minta didoakan untuk ditetapkan hati untuk mencintai Allah dan rasul.. sentiasa istiqamah dalam beribadah.. susah untuk kita berada dalam istiqamahnya kita dalam keadaan beriman.. terlalu banyak ujian untuk hidup dalam zaman ni.. hati yang rapuh, dengan ujian paling kecil sekalipun dapat menggoyahkan iman..

Rasullallah s.a.w, jika baginda bersama kita harini, pasti banyak masalah umat dapat diselesaikan.. namun, hakikat perlu diterima... kembalilah kepada islam.. tak pernah terlambat untuk memperbaiki diri.. tak pernah terlewat untuk bertaubat selagi nyawa belum ditarik.. tiada istilah bertangguh dalam kembali kejalan diredhai allah.. sayangilah sunnah2 nabi.. ikutla mana yang termampu..

andai rasulallah s.a.w bersama kita, apa yang ingin kita katakan??

6 comments:

Semut Senyum said...

rasa sedih...
betol apa yang awak tulis dalm entry ni... kita jauh bezanya. nak jumpa rasullullah pun segan dgn terlalu bnyak khilaf...

Namun dlam hati mendambakan utk bertemu baginda. Masih kuat rasa rindu....

Sama-sama kita terus hidupkan sunnah rasullullah.

cintailmu89 said...

Itula.. Kena biasakan diri untuk mengamalkan sunnah2 nabi, terutamanya bab akhlak..
Moga kita sentiasa didekatkan diri untuk mencintai nabi..
Walau tak pernah bersua, rasa rindu itu sangatlah terasa..

maitimie said...

sedaya upaya memperbaiki diri -.-

baginda syg kan kita walau tak pernah bersua....

محمد رازيق said...

tq bro. perkongsian yang baik. buat aku melihat diri.

cintailmu89 said...

Harap kita juga mencintai nabi., walau tak pernah bersua..

cintailmu89 said...

Aku pun.. Bila lihat diri, cerminkan balik..
Alahaiii..