kosong... kosong~~lalala

pernah terdengar kat mana ntah yang iman kita ni adakalanya naik, adakalanya turun.. terdapat masa2 tertentu kita sendiri dapat rasakan iman kita waktu tu takat mana je..memang naik nya skali, turun nya berkali-kali.. biasalah tu kan.. nak wat guane.. akui kelemahan diri sendiri, susah kita nak kekalkan iman itu tahap yang sama je.. selalunya terbabas jugak..

bila iman kita itu kalau dalam graf tu tengah menaik , banyakkan buat amalan sunat, wajib jangan ditinggalkan.. bila iman tengah menurun dalam graf, jangan sekali-kali tinggalkan yang wajib walaupun sunat2 tu dikurangkan.. namun harus kita sedaq yang amalan2 sunat inilah yang sebenaqnya menjadi punca, terasa nikmatnya dalam ibadah2 wajib2 yang lain..

che' akui, dalam kesibukan urusan kerja kita sehari hari, memang itu juga adalah alasan kita dari melakukan amalan2 sunah.. tapi ingatlah.. alasan2 ini sekali-kali bukanlah sesuatu yang boleh kita harapkan andai tiba ajal yang pastinya akan tiba untuk setiap yang hidup.. itukan sunnah wajib yang tiap dari kita akan laluinya walau dalam keadaan kita sedaq kita akan mati satu hari nanti atau kita leka dengan urusan lain2..

kalau tiba2 ada masa dan ketika diri kita itu terasa kosong, kena ingat yang jiwa dan hati kita itu kosong dari apa sebenarnya? adakah kerana kita masih sendiri dalam menjalani kehidupan ataupun kehidupan kita itu sendiri yang takde halatuju, takda yang guide.. ada satu je jalan nak balik, nak lalu atau tak je persoalan nya..

8 comments:

Fitria Joairi said...

Btoi tue dik, naiknya kekadang amtlah sedikit tp bila menurun... Allah.. kepada-Nya lah Kita wajib kembali..

eszyamin said...

betul2..

dulu trtanya2 kenapa org suka buat dosa..rupanya bila dh besar baru tahu nikmat buat dosa tu mcmana..tak heran knpa ramai yg suka buat dosa.. :(

aku pon nk jd baik takut x sempa..takut ajal mnjemput dulu

cintailmu89 said...

kak fitria>>

semoga tak terus hanyut dalam turun nya iman seseorang itu.. kalau terus hanyut, tergelap hati, tersusah jugaklah nak kembali.

cintailmu89 said...

bro esz>>

tak pernah terlambat untuk kembali memeperbaiki diri, sebab usaha ke ara itu satu usaha yang berterusan.. buat dosa memang best, lagi besttt....wooohoooo.. lala~~
tapi balasan dia? ya rabb.. xmampu kita nak menanggungnya..

Iffah Afeefah said...

jangan biarkan ia kosong kan?

bagusla pengisian rhani msti ade jgak

#btw blog ni ada encik aizudin la pe lg

#jomla join. hadiah lumayan tau =)

cintailmu89 said...

eh, yela.. x perasan.. mesti la ada cik aizuddin.. kalau x sape lagi nak hupdatekan? kui3

tgk sat, otw~~~

Hans said...

setuju
jangan biar terasa kosong :-)

cintailmu89 said...

org iwa kosong ni sua berangan.. bila berangan, banyak mengelamun..
bila mengelamun, keja apa pon x jalan, kan? =)