entry seminit, twitter

dah lama dah ada akaun twitter ni tapi nak gunakan nya tuh, x berapa reti sangat.. cuma guna untuk follow tweet orang berkenaan, baca status2 orang.. hehe..

tapi tak tau pulak ada widget twitter yang boleh disumbat masuk dalam blog ni.. so, boleh la berinteraksi direct dengan reader kot2 yang tersangkut masuk terbaca entry2 dalam blog cintailmu89 ni, ada nak tanya pape ke..yang boleh jawab kita jawabkan.. yang tak boleh tu, maafla yer.

hai, canggih benar teknologi arini.. che' pulak noob sangat2 pasal sume2 ni.. budak baru nak up lah katakan..kui3..

apa jua ruangan sosial ni biaqlah bermanfaat untuk kita dan orang lain.. jangan sampai melekakan dan menjadi sesuatu yang kembali menjadi keburukan untuk diri sendiri.. oklah.. entry seminit siap.. tq sudi baca =)

jom, majlis ilmu =)

apa yang dihadapi oleh pencari ilmu dalam kembaranya? kalau angpa nak tau, si pecinta ilmu menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran dalam mendidik diri untuk mencintai majlis ilmu.. percayalah yang dugaan ni pasti akan dihadapi oleh setiap diri sebab apa? sebab nafsu dan rasa masih muda dan leka dengan urusan duniawi..

sahabat, mencari ilmu itu penting, dan menerapkan ilmu itu kedalam diri dan kehidupan seharian double penting nya.. maka sikap bermalasan, beralasan dalam mendekati majlis ilmu itu, sikap yang pasti menjangkiti sesiapa.. malah untuk membiasakan diri untuk mendekati majlis ilmu banyak la pulak tahapnya.. tahap yang pasti dan tahap awalan nya adalah memaksa diri dalam menghadiri majlis ilmu..

tanpa paksaan, kompem, kecintaan terhadap majlis ilmu itu takkan datang begitu je.. mungkin ada sebilangan yang didalam hatinya disinari dengan limpah hidayah dan kecintaan itu datang dengan majlis ilmu.. tapi bagi yang tahap2 kita ni, mesti memaksa diri untuk mencari ruang dan peluang dalam setiap hari untuk mendekati majlis ilmu agar hati dapat dilembutkan dan bukanlah dilekakan dengan urusan duniawi.. 

* sebab tu lah syok jika mempunyai teman yang mencintai majlis ilmu =)

Ceramah habib Soleh al Jufri

Tajuk berkaitan dengan sikap al muraqabah..


Hendaklah setiap dari kita hendaklah ada sikap muraqabah, di setiap detik waktu, di setiap pandangan mata, dan di setiap keinginan yang wujud dalam batin kita malah keseluruh nya.. Ketahuilah allah itu dekat dengan kita setiap masa dan waktu... Tiada apa satu pun yang tersembunyi dalam apa setiap perbuatan kita...

Allah sentiasa bersama kita dimana saja kita berada... Tidak terlepas apa satu sekalipun walaupun sebesar zarah.. Maka beringatla tiada apa yang tersembunyi antara kita denga allah s.w.t. Hendaklah kita malu pada allah dengan sebenr-benar malu..  

Muraqabbah adalah sikap merasakan diri sentiasa dilihat allah s.w.t. Sejauh mana istiqamah kita dalam merasakan diri dipehatikan allah s.w.t? Ia boleh melahirkan rasa perasaan takut kepada allah dan merasakan sangat perlu mengikut perintah allah dan meninggalkan larangan nya.. 

Jika merasakan diri lebih kearah dosa, ingatkanlah nafsu itu bahawa allah s.w.t mengetahui setiap segala apa perbuatan yang dilakukan serta maksiat yang bakal dilakukan.. Sentiasa mengingatkan diri kita bahawa terdapat dua malaikat yang sentiasa berada di sisi kita ntuk mencatat setiap apa dari perbuatan kita itu.. Masyaallah..

Setiap dari setiap perbuatan kita pasti akan dibalas... Hendaklah kita sentiasa mengingatkan diri bahawa maut itu dekat dengan kita, perkara yang pasti akan hadir pada setiap manusia.. Dan apabila kematian itu tiba, kita penuh dengan dosa, sedikit dalam berbuat amal, maka tergolong dalam golongan yang rugi serugi nya.. Ingat lah mati sentiasa.. Anytime anywhere..

hendaklah sentiasa meningatkan diri kepada setiap janji2 allah.. Setiap amal baik, pasti diberikan pahala.. Begitu juga dengan dosa, pasti diberikan balasan yang buruk.. Hanya ada dua pilihan saja dalam kehidupan manusia.. Ke syurga ataupun ke neraka..ingatlah janji allah bahawa jika baik akhirnya kita, pasti dapat melihat wajah allah s.w.t.

Hendaklah sentiasa mengingatkan nafsu dan ia juga merupakan ubat untuk penyakit2 hati.. Insyaallah.. Terutamanya ketika hati kita merasa malas dalam beribadah kepada allah s.w.t. Dan apabila dalam hati kita tumbuh rasa diperhatikan allah s.w.t. , dan perasaan malu itu muncul dalam hati, ia pasti akan memberi semangat dalam beribadah kepada allah s.w.t dan mencegah diri ketika ingin melakukan maksiat.. Timbul semangat untuk sentiasa beribadah kepada allah s.w.t

Darjat muraqabah ini adalah semulia dan setinggi tinggi darjat.. Yang sudah diisyaratkan oleh rasullallah, dan hendaklah beribadah seolah olah allah melihat kamu..  Perasaan muraqabbah yang minima adalah muncul dalam peribadi seseorang adalah merasa malu ketika kita berbuat dosa.  Hal yang demikian ini pun merupakan sikap yang mulia.. 

Sifat muraqabah yang tinggi pula ialah dimana ia tenggelam dengan keagungan allah s.w.t sehingga ia melihat apa saja namun setiap apa yang dilihat mengingatkan dirinya kepada keagungan allah s.w.t.  Terlalu besar nikmatnya apabila dapat merasakan hadirnya, dekatnya allah s.w.t  dalam diri kita..  

Sepatutnya mereka yang melihat kemaksiatan itu merasa jijik dan bukan nya merasa teringin untuk melakukan maksiat itu.. Itu adalah ciri2 orang yang waras.. Kenikmatan yang dirasai oleh para muraqabin terlalu amatlah besarnya walau dibanding dengan setiap nikmat yang dinikmati sultan2 yang dimupulkan dari dulu hingga sekarang..

Masih jauh lagi perjalanan untuk mendekatkan diri dengan allah s.w.t. Masih banyak lagi yang boleh diperbaiki untuk merasakan nikmatnya dalam beribadah.  Nak2 macam diri ni, merasakan berat untuk beribadah kepada allah s.w.t. 

* entry berdasarkan nota spontan.. ada tersilap, silah tegur ya, tq =)

degree?

ok, lately terasa agak kejiwangan dan rasa macam melebih-lebih sudaaaa.. jadi bila dah tau perkara itu sudah berlebihan, maka, haruslah dibendung dan ditamatkan... kan? hehe.. jadi kita proceed dengan tajuk seterusnya dalam silibus iaitu tentang upgrade hidup kepada yang lebih baik... ok, gooooo!!

ramai mereka2 kat luar sana yang tak tau betapa penting nya untuk upgrade paper yang kita ada sekarang.. nak2 terutamanya kepada lelaki yang kita kena tahu taraf hidup sekarang yang sangat menjerut leher.. bagi yang masih berada dalam angan2 dan mengelamun, sedaqla.. dunia hari ni bukan seperti dulukala.. taraf miskin bandar sekarang ialah rm 3000.. kaji diri kita balik, berapa income kita bersih setiap bulan?

yup, memang betul yang rezeki tu sudah ditentukan oleh Allah s.w.t namun kita juga harus ingat yang Allah s.w.t juga berpesan untuk kita untuk sentiasa memperbaiki taraf hidup, kan? pernah dengar pepatah yang mengatakan berusahalah seolah2 nak hidup seribu tahun dan beribadah lah seolah-olah nak mati esok.. jadi, alasan apa lagi yang menghalang diri dari memperbaiki taraf hidup?

*kuatkanlah semangat che' untuk mengharungi cabaran & dugaan dalam mengejar sebuah ijazah.. amin =)

kenangan mengusik jiwa, aiceh =)

Entah kenapa tengah hari gini , satu masa yang memang sangat tidak sesuai untuk terkenangkan kenangan2 manis lalu..  Tapi sejujurnya che' tak pasti betul ke kenangan ni manis ke pahit sebenaqnya.. Namun biaq p lah.. Perkara dah lepas... Kan? Sabaq jelah...sekali- teringat macam ni, nak senyum pun ada, nak sebak pun ada.. Tapi betapa tak gangster kiranya jika lelaki nak sebak2 ni.. Lemah je rasanya.. Kan?


Dalam zaman muda remaja dulu2, biasalah.. Hati che' pernahlah disentuh oleh seorang wanita ni.. Che' asalnya betul2 tak faham dengan perasaan ni.. Seorang yang che' rasakan seorang teman biasa, rupanya adalah seorang yang boleh mengakibatkan rasa2 suka tu ada..

Sebab tu lah seringkali che' jadikan kenangan ni satu pengajaran untuk che' jangan cuba2 untuk cuba permainkan perasaan orang lain sebab che' pernah rasa betapa sakitnya rasa ditinggalkan, rasa dikhianati ni.. Sakit dia makan tahun jugaklah.. Rasa murung, rasa kecewa yang memang tak terbendung punya.. Nasib baik ler ada kawan2 yang boleh tunjuk jalan nak dapat tune balik hidup waktu tu ntuk jadi normal balik..

Hingga hari ni che' ingat yang kenangan inilah yang betul2 merubah che' untuk lebih menghargai perasaan seseorang dan lebih menghargai perasaan sendiri sebenaqnya.. Bolehlah dikatakan trauma untuk mendekati wanita... Tak pernah lagi terfikir untuk bercinta segala... Sebelum tiba masanya, berkawan jelah seadanya..

Takmo berlebih-lebih.. layanan che' pada wanita atas dasar hormat.. Sama je layanan nya... Tak pernah nak berlebih-lebih takut termainkan perasaan orang ataupun takut untuk terperasan sukakan seseorang... Bukan senang nak hadapi rasa sakit ni... Alah, macamlah angpa ni tak pernah rasa ditinggalkan.. Kalau tak pernah rasa tu, bersyukurlah.. Kalau dah pernah rasa, pun bersyukur jugak sebab menda2 ginilah yang sebenarnya akan mematangkan kita untuk masa2 mendatang ini..

Adoi, terpanjang sikitlah entry  kali ni.. Maaf ler kalau terklik pastu terbaca entry ni.. Terseksa je rasa baca luahan hati orang ni kan.. Sejujurnya memang che' tak selesa nak luahkan tapi nak buat guane.. Kat perenggan pertama tu pun dah pesan awal2 yang terkenang kenangan lalu.. Kalau dah terkenang biasalah kalau terbawa-bawa meleret-leret..

Sudah cukup sudah.. Timbul satu persoalan... Adusssss... Camne nak buat ending entry ni? Haha.. Korang pernah rasa kecewa macam nih? Ceciter pengalaman angpa dan camne angpa boleh atasi rasa kecewanya tu.. Tq... Assalamualaikum...

tanda lelaki itu lemah

dari kecik kita dibesarkan dengan imej wanita yang lemah.. kan? betul la tu.. nak buat camne.. sape yang mulakan teori wanita lemah, che' pun tak pasti..

dalam entry ni, che' nak cuba menterbalikkan perkara ni dan menunjukkan pula dari segi lemahnya lelaki dimana.. seperti ramai yang tahu, tangisan wanita itu adalah satu kelemahan kepada lelaki.. tapi banyak lagi menda yang lain yang sebenaqnya menunjukkan yang lelaki itu lemah..

untuk orang lain, che' tak pasti.. tapi bagi diri che' sendiri, salah satu kelemahan lelaki apabila ingin melakukan sesuatu perubahan besaq dalam hidup (perubahan besaq yer, kecik2 tu tak kira) .. yup, semangat berkobar-kobar yang pada diri lelaki jika tidak disertai dengan api semangat daripada seseorang yang dia percayai, lama2 semangat tu pudar macam tu je..

nampak betapa penting nya lelaki ini untuk disokong dan diberikan kata2 peransang.. mungkin perkara ini nampak kecil pada wanita kat luaq sana.. tapi inilah sebenaqnya yang dperlukan oleh lelaki.. apa angpa ingat lelaki ni kuat sepanjang masa ke apa? kami tak lah sekental yang digempar gempurkan.. lemah beb bab ni.. nak kan sokongan tapi ego menghalang diri untuk meminta..

gua kena paksa kawen, camne?

aneh rasanya perasaan bilamana kita merasakan yang masa itu sangat pantas berlalu hingga tak sedar mana masa kita berada sekarang..

cukup dengan masa kita dilahirkan, melalui proses pembelajaran di sekolah rendah, dimana semua nya hendak dicuba dengan akal yang tak berapa nak cukup, masuk era remaja, nakal2 dengan akal yang waras tapi agak belum matang, dan alam pekerjaan yang dalam diam tak diam mendidik akal menjadi lebih waras dan mematangkan diri dari segi pemikiran dan perbuatan serta tingkah laku..

sebenaqnya, apa yang lebih aneh, bilamana kita sedar usia kita sekarang sudah cukup untuk mengintai-intai pasangan untuk dijadikan pasangan hidup di dunia (* hingga akhirat harapnya).. hehe.. ini adalah fitrah dan jangan dipertikaikan fitrah manusia yang satu ini..

kewarasan dan kematangan lelaki tidak akan sempurna selagi dia tidak berkahwin.. fakta ni!.. hehe.. yang melengkapkan fikiran seorang lelaki hanyalah kehadiran wanita dalam hidup dia sebagai seorang isteri wokay... bukan sebagai gelifriend and buayafriend..

apa beza jalan dengan jalan-jalan? jalan pastinya hendak lah mempunyai tujuan/arah tuju.. jalan-jalan? jalan yang tiada arah tuju, takde destinasi, tak tahu apa tujuan.. cer kaitkan dengan hidup dengan hidup-hidupan, kahwin dengan kahwin-kahwin.. ada paham? hehe

*xdelah kena paksa, cuma mak, akak dengan mak sedara cuba nak kenen-kenenkan.. kui3..

Bini tak pandai masak

Che' ada seorang sahabat.. Memang perangai dia ni boleh kiranya semua dalam poket che' je.. Nampak betapa angkuhnya che' dalam menegaskan betapa che' mengenali beliau.. Hehe.. Dipendekkan cerita, mamat ni memang seorang yang sangat cerewet nak2 bab makan2 ni... Kalau tak sedap sekali kali melepak kat mampley tuh, memang dia tak habiskan lah makanan tu..

Nak dijadikan cerita, jodoh mamat ni sampai awal, menikah la mamat tu.. Kira memang tak percayalah mamat yang memang tak reti nak berkapel bagai ni boleh pulak menikah dulu... Ni kira buktilah yang jodoh ini memang dijanjikan.. Sampai awal, menikah jelah.. Kalau lambat sampai jodohnya tu, sabaq jela....

Mamat sahabat che' ni bila diajak melepak, dia berkongsilah kisah rumahtangga dia... Nak tau apa dia cakap pasal bini dia?

Kata mamat tanpa nama identiti dirahsiakan ni, * aku kalau bini ak masak macam mana tak sedap sekalipun, ak rasa lidah ak ni boleh terima je.. Sedap je rasa bila dia masak, ak kata sedap kat dia, senyum sampai ke telinga.. .. Kui3... Tak sangka cerewet2 gini pun, dengan masakan bini kalah jugak.. Kui3..

 kat sini che' nak nasihatkan lah pada bini2 yang tak pandai masak tu.. tak reti masak takpe.. cuma jangan malas nak belajar dan putus asa pikat selera suami.. selalunya lelaki memang cari mampley je time bujang2 ni nak penuhkan selera.. tapi bila dah berkeluarga, masakan bini jugakla yang dicari =)