Arghhh, asyik2 aku je yang diuji..

Sesi muhasabah diri muncul balik.. Hehe.. Kali ni che' nak ceritakan perihal mengsyukuri nikmat allah s.w.t.

Pernah tak dalam hidup kita secara tidak sengaja menyalahkan takdir dan mempersoalkan mengapala ak tak dapat itu, mengapakah ak tak dapat ini... Mungkin perkara ini dah sebati dengan kita hingga kita tak sedar yang perbuatan keluh kesah ini sebenaqnya adalab sesuatu perbuatan yang salah dan tak elok..

Sahabat, takdir itu adalah suatu ketentuan.. Kita kena yakin bahawa setiap perkara yang berlaku itu ada hikmahnya.. Setiap apa yang terjadi dalam hidup kita ini adalah satu ketentuan.. Ada dua pilihan untuk menghadapi masalah dalam hidup.. Menerima nya dengan hati yang sabar dan akal yang waras, ataupon menerimanya denga keluh kesah dan menyalahkan diri serta meletakkan kesalahan itu kepada orang lain..

Berulang kali che' ingatkan diri agar apabila ingin menyalahkan takdir, istighfar namun adakalanya terbabas juga.. Biasalah, manusia, terlalai, yer dak? Hehe.. Perbuatan keluh kesah ini sebenaqnya aka hanya menambahkan rasa stress dan sifat2 yang -ve.. Ingatlah sahabat2, setiap apa yang berlaku ke atas diri kita adalah salah satu tanda yang rahmaT allah sedang melimpahi ke atas diri kita dan kasih sayang allah terhadap umatnya tidak pernah putus2, insyaallah... :)


*rasanya nak hantaq lagilah kad raya macam tahun2 lepas.. 2 tahun lepas 30 keping settle dihantaq.. Tahun lepas 50 keping.. Tahun nih???? Hehehe..

12 comments:

alien said...

andai selalu diuji tu tanda sayang?
gitu kan..

iZ said...

yup, benar skali tu alien..
hehe

Iffah Afeefah said...

haha nak boleh?

muke tak malu

iZ said...

boleh2... insyaallah..
kalau che' sempat nak buat, entry pasni che' buat segmen kad raya macam biasa..

tinggalkan alamat kat ruang komen je.. hehe.. tu je syarat dier..

jangan lupa buh alamat ya.. =)

- abdul hadi abdul muti - said...

ujian,kalau lepas, keimanan kita pun insyaAllah meningkat.=)

iZ said...

Yup... Tepat..
Tapi seringkali jugak terkandas...
Camno ni haaa...

ஜ miss klanika ஜ said...

makin berat dugaan makin kasih Dia ke kita

iZ said...

Kan?
Sebab itulah kita kena pandang dugaan2 yg datang dengan perspektif yang berbeza..hehe..

EJA said...

Thn ni dan tiap2 thn jgn lupa hantar kad raya kt eja tau.. Insyallah thn ni pn ada kad raya utk saudara iz mcm thn lps hehe (^_~)

iZ said...

insyaallah, tiap2 tahun eja ada dlam list alamat kad raya tu..
hehe

ilafazila said...

aku yg kt sebelah ni xnak ke bg kad raye en.IZ oii..hihih

iZ said...

ekau pon nak ila fazilah?
baiklah.. boleh.. by hand jela yer.. kui3..
tapayah setem2 bagai...
=)