ada atau tiada iman?


iman tak dapat diwarisi, dari seorang ayah yang bertaqwa, ia tak dapat dijual beli, ia tiada di tepian pantai... lalala~~

ok, sudah cukup2 sudah (macam lagu pulak) dengan nyanyian di atas... sedaq kah kita, jika dimusahabah diri ini, sesungguhnya kita tau sekiranya iman kita di tingkat yang mana..dan taukah anda juga bahawa iman ini ada naik dan turun nya..

ya, kita ini bukanlah seorang yang sempurna.. dengan amalan yang ala kadar je, apa yang kita harapkan.. teringat kata2 oleh siapa ntah, jika kita rasa iman kita sedang berada di tahap yang baik2 aje, lakukan amal sunat sebanyak mungkin, dan jika iman kita berada di level rendah, jangan ditinggalkan amalan yang wajib..

* sape setuju nasyid makin hari makin berkubur? =(

6 comments:

EJA said...

eja setuju.. iman akan bertambah dan berkurangan maka sentiasalah munasabah diri ni.. lg2 bulan depan dah bulan ramadhan :)

iZ said...

bukan munasabah eja, muhasabah.. hehe
tak sabaq nak bertemu bulan ramadhan..
=)

EJA said...

hehe sorry2 eja tersilap taip..hehe semoga kita dipanjangkan umur utk bertemu bulan ramadhan lagi kan? =)

iZ said...

insyaallah..

* hurm, bila eja nak hupdate nih?? =)

Iffah Afeefah said...

iman xdpt diwarisi hurmm

iZ said...

yup..semestinya iffah..
ayah tok imam masjid negara skali pun,
anak belum tentu lagi elok akhlaknya..