wanita materialistik tidak sesuai dijadikan isteri

bincangkan isu wanita yang memandang hanya harta memang satu yang membuatkan wanita2 kat luar sana 'kepanasan'.. mana tidaknya, tak boleh la kita nak sangkal, kebanyakannya (bukan semua) wanita2 sekarang hanya memandang pada status kewangan lelaki sebagai ciri paling besaq apabila mencari bakal suami..

salah atau tidak, tak beranilah che' nak memandai kat sini.. tapi dalam pemikiran che' duit bukanlah segalanya.. namun, duit dan harta adalah punca kebahagian sebenar pada pandangan wanita2 materialistik nih..

tapi pada pandangan picisan che' ini, duit memang adalah salah satu faktor yang boleh menerbitkan rasa bahagia dalam keluarga.. cuma..., cuma duit bukanlah faktor utama, dan bukan juga sumber kebahagian yang sebenarnya.. adakah ini bermaksud lelaki tidak perlu membaiki sumber kewangan diri masing2 apabila menjadi pemimpin dalam sebuah keluarga?

apa kena mengena?hehe
dah tentulah idak yer dak! hehe.. lelaki adalah bertanggungjawap dalam memperbaiki sumber kewangan keluarga.. dan wanita hendaklah menjadi pendorong kepada suami untuk memperbaiki sumber kewangan keluarga.. wanita yang memahami masalah lelaki dan mendorongnya untuk berjaya adalah wanita yang tersangat didambakan lelaki kat luar sana.. =)

wanita meterialistik, che' nak tegaskan kat korang dalam entry ini, anda boleh je mencari lelaki kaya dan berharta, stabil kat luaq sana, tapi bersedialah untuk kecewa apabila wang menjadi fokus utama anda dalam mencari kebahagiaan hidup.. tq..

pandangan korang pulak isu nih?? tq

12 comments:

ilafazila said...

wanita kalau nk cari harta carilah sendiri..x payah nk harapkan lelaki sgt..kan best dan rase bangga je bile kita ade harta drpd titik peloh sendiri..;)

iZ said...

amboih ila, ko...
kemain...haha
itu pun faktor penting gak..
diri sendiri teruih ada inisiatif untuk majukan diri..
bersama-sama tambah sumber kewangan..

Che'Li said...

duit bukanlah segala-galanya dalam kehidupan tapi....hampir segala-galanya memerlukan duit!....haha so kenalah usaha tp jgn sampai jadi hamba duit. Tak salah pompuan nk jadi materialistik utk kestabilan kewangan tp materialist yg mcm mana? Materialistik yg dependent or materialistik yg independent....tepuk dada tanyalah iman/nafsu? ...hihi

iZ said...

errr... mengambil masa juga nak faham..
tapi, yup..satu nasihat yang baik..
mekasih =)

fasihahhanum said...

mungkin wanita sekeliling saya bukanlah yg materialistik....tpi, tu lah, x sangka ada lagi kat dunia luar wanita yg materialistik...ingtkan wanita zmn skrg semua berusaha belajar pandai2, dpt kerja elok2 n bahagia dgn duit hasil titik peluh....menarik~

iZ said...

x sangka ada lagi?
ramai sebenaqnya.. hehe

baby boo said...

sometimes materialistik itu penting, kalau redha jer dengan financial si lelaki, bila nak ada improvement kan? ^_^

iZ said...

hehe.. cuma kalau berlebihan..
pandang hanya dari satu aspek apabila melihat seorang lelaki..
itu yg bahayanya =)

eszyamin said...

jgn dilupa..lelaki skrg juga mncari wanita yg bekrjaya..sebab sng idup bila da berkeluara..sedikit sbnyk mereka leh bantu..tapi suami jgn lepas tgn kewajipan memberi nafaka pada isteri itu still wajib walaupun isteri ada duit sndiri..

iZ said...

yup..satu peringatan yang baik..
tq =)

Iffah Afeefah said...

sdg cr harta sndiri

ape gne gne harta org tp hdup xpuas

iZ said...

yesza..
harta sendiri,
lebih rasa berharga dan dapat lebih kepuasan lepas kita dapat apa kita usahakan.. =)