jodoh!! kenalah cari yang cun..


pada setiap pasangan yang boleh kita jadikan contoh, yang paling dekat sekali dengan kita pastinya ibu dan ayah kita.. untuk mencari pasangan hidup, tipulah kiranya paras rupa tidak dijadikan ukuran.. cuma perseptif kita pada bakal pasangan berubah mengikut umur (*bukan umur, kematangan sebenaqnya,hehe).. betul tak?

contohnya bila kita renung diri sendiri.. bayangkan ciri2 orang yang kita minat jika dilihat dari zaman kita bersekolah, zaman melanjutkan pelajaran dan zaman bekerja.. pada zaman sekolah dulu, boleh dikatakan 100% kita akan tumpukan pada paras wajah wanita tersebut.. yup, tak terkecuali pada diri che'..

tapi bilamana menyusuri umur yang ada, (*xlah tua sangat pon..hehe).. bila mencari pasangan, paras rupa bukanlah segalanya.. persepsi pandangan pada ciri2 pasangan bercambah.. mulalah kita memandang pada sikap dia, cara pemikiran dia, kematangan dan hati juga perasaan..

jadi,pada pandangan iz, resepi pada mereka yang mampu bertahan dalam sesebuah hubungan, adalah apabila pasangan tersebut bersatu dari segi hati dan perasaan melampaui perkara2 luaran yang lain... disini mereka membuka peluang untuk menerima kekurangan pasangan lain..

jadi, jika ditanyakan kembali.. kecantikan bukanlah segalanya.. nilai perkahwinan itu sendiri bukanlah hanya bersama disini, moga berkekalan sehingga disana nanti..insyaallah.. =)

27 comments:

Anonymous said...

hehe...petronas..org kedah...mahar kawen..ayat 3 qul..lalalala xp

aizuddin said...

errr... apakah? haha
ni mesti perantau ----- yang mai menyinggah ni..

Anonymous said...

good ^^

Iffah Afeefah said...

Oh sy ingat iz

rupenye nme penuh aizudin

#percaya pada jodoh kalo da tak cun nk wt cmne. Terima jela

aizuddin said...

aik..iffah?
mengharap je bunyinya nak ensem2..

salam kenalan.. haha

diana amin said...

kalu cun tapi xserasi xboley jgk :)

btw sedap lagu neh

aizuddin said...

sedap kan lagu nih.. memang terbaik..
tau x lagu apa nya? hehe

Novelgurl said...

mesti rh cun..cun pde agamaNya..Akhlakny
y len kire sette.rh.

aizuddin said...

erk?!
yer x yer gak..
good point of view =)

sha my heart said...

cun saja = okay jer.
tapi biar lah ada agama.. kalau tak, susah.

6 alasan orang sibuk tanya bila nak kahwin

Atikah said...

best sangat lagu neyh :)

aizuddin said...

sha>>

sebenaqnya agama no 1 nya..
yang lain, barula terkemudian =)

aizuddin said...

sha>>

memang best sangat2..
first time dengar terus download , hehe..

aimie amalina said...

hayoo
sy mgharapkan my future hubby will accept me..

howaaaa...

aizuddin said...

cepat2 la suh dier kumpol duit masuk minang, akad..
settle..hehe

eyqkagurl said...

setuju.. memndang keperibadian dia lbih pnting drpd memndang paras rupa semata.. krna pras rupa tdk mnjmin kbhgiaan.. tetapi keperibadian dan memiliki akhlak yg mulia disisi ALLAH adalah jaminan kita menemui kbhgiaan shingga ke syurga firdausi.. insyaALLAH..

aizuddin said...

sebab tu lah antara nikmat dunia yang paling hebat skali kat dunia adalah wanita solehah..

tapi itula...bila renung balik diri sendiri, layak ke nak dapat wanita mcm tu, kan?

IntaNBerliaN said...

bila kita semakin matang... faktor rupa tu dah xpwenting.. tp dah jd bonus jika dapat... yg penting adalah pilih mereka yg mampu membimbing kita... ;-)

liyana said...

hmm ..nice.
kalau peribadi elok..\
insyaAllah luaran akan terlihat elokkan..
tapi kalau dpt cun lg perbibadi elok..bonus la tukn..

aizuddin said...

intan berlian >>

cari yang boleh dibimbing, dan memimbing..
tolak ketepi soal ego, yer dak..

=)

aizuddin said...

liyana>>

bonus2..
itula... sapela agaknya..hehe...

Ray ban Malaysia said...

Cun meluas maksudnya =)

aizuddin said...

yup... memang meluas... cun pada pandangan mata pon dah luas..
apatah lagi pada pandangan hati =)

Citarasa Rinduan said...

IZ, kak ayu cun kan.. hahahhahah.. gurau..

~~mmg rindu blog kamu, thanks doakan kak ya~~

iZ said...

pulak..hehe
cun aje..

sama2 kak.. =)

Bonda_Haziq said...

kebanyakan nye memang pandang yg ade rupe lah..
tapi lupe la derang kot..
if ada rupa tapi xtau ke dapor macamane?
makan la rupe tu..hik3!

iZ said...

makanla rupe tuh?
hehe
yer tak yer gak...
sabo jela...