aku sehelai sejadah

seperti tajuk di atas ,jelaslah aku adalah sehelai sejadah.. bukanlah sebatang pen ataupun seutas jam tangan atau lain2.. ak dilahirkan di sebuah kilang kain di kedah, betul2 belakang pekan rabu yang diusahakan oleh sepasang pasangan tua yang romantik disemai kasih berpaksikan tuhan dan insyaallah kekal hingga akhir hayat..

aku dieksport ke sebuah bazar di jalan masjid india.. disini aku dipamerkan di sebuah rak berkaca yang setiap harinya dipertontonkan kepada orang yang lalu lalang di sini.. malunya? toksah habaqlah.. malu ya amat2. hanya tuhan je yang tahu.. adalah lebih kurang 3 bulan aku disini sebelum dibeli oleh seorang pemuda yang dalam lingkungan umur 20 an.. namanya adib..

alhamdulillah, aku sangat disayangi oleh tuan aku.. walaupun hanya digunakan setiap kali waktu zohor dan asar sahaja, kerana aku diletakkan di pejabatnya, aku sangat bersyukur kerana terasa keikhlasan dalam dirinya apabila sujud diatas aku..

namun, seperti kisah2 seperti ini yang lainnya, aku ditakdirkan berubah tangan kepada sahabatnya, megat.. ak dibungkus elok2 di dalam kotak, bersempena hari lahirnya..

namun ia tidak seindah yang dibayangkan apabila aku menjadi milik megat.. ak hanya disepuk di belakang pintu, dijadikan alas kaki, dan terkadang aku hanya menjadi sampah di biliknya.. tidak pernah diusik apatah lagi dihargai.. setiap hari, ak hanya menangis mengenang nasib diri..

namun, segalanya berubah di malam tahun baru, betul2 ketika bilamana rakan2 mungkin sebaya dengan megat berseronok menyambut tahun baru bersama dengan pergaulan bebas nya, minuman keras dan pelbagai maksiat yang lain.. ak dikejutkan ditengah malam oleh megat kerana ingin bersolat..ingin BERSOLAT?!! mau tak terkejutnya aku..

dimalam yang dingin itu,aku sebak apabila megat menitiskan airmata diatasku di dalam sujudnya.. dalam sayup kedengaran bunyi kipas dan kesejukan malam, ak mendengar megat berdoa ke hadrat Allah s.w.t untuk mendoakan kesejahteraan teman nya Adib yang baru meninggal dunia akibat kanser.. subhanaallah.. ak berharap megat bakal berubah agar aku kembali dimanfaatkan untuk tahun baru ini.. insyaallah.. =)

32 comments:

Rozuan Ismail said...

sangat bagus entri ini.ingtkan speerti karangan biasa. tapi kesudahannya sangat memilukan

iz said...

oh man.. x gentle sedih2..
kah3..
tq bro..baca..

EJA said...

alhamdulillah tercapai juga hasrat tuan blog ni nak buat cerpen..cerita yg sgt2 menarik dan mencuit hati,yg penting msg yg disampaikan tu amat bermanfaat..

teruskan berkarya (~_^)

susulemakmanis said...

ya allah..satu cerita yg sangat menarik dan menginsafkan=)

iz said...

mencuit hati?alhamdulillah..
spontan eja buat ni td..
kebudak-budakan sgt nampak kan? =)

iz said...

susulemakmanis>>

hehe..entry utk tahun baru..
*walaupun tahun baru bg cheq bulan nov aritu..hehe..

=)tq!

fasihahhanum said...

good effort...keep it up~setiap usaha dipandang Allah.. :)

iz said...

insyaallah..mudah-mudahan fasihah.. tq
=)

RATU QASEH SAIFUDIN said...

pagipagi buta daa buat saya nanges~gila hati tisu aku nehh!!..=P~gud entry..menginsafkan..=(

semutsengal said...

Err,

takziah megat,

iz said...

qaseh>>

errr...sedih ke?
hehe..sabaq2..
tq ya!

iz said...

sengal la ko semut..
megat hidup lagi..adib yang meninggal..haha

AHMAD AFIQ said...

tq bro

iz said...

no hal kawan =)

putERi-kAtEk said...

waa...selalu cite ending kena buang....hehehe.... bagus bagus...tggu org kasi sejadah time hantaran kawin la ye...

iz said...

ada ke org kasi sejadah time hantaran?

tunggu org masuk meminang la jawapnya..ahak..

kah3..

Iffah Afeefah said...

entry terbaiki untuk lmbaran br di tahun br

iz said...

terima kasih iffah..
kira azam baru utk megat la nih.. hehe

Hidaya Sarbini said...

nice....epy new year!

iz said...

hehe..new year cheq start bulan nov aritu..
tq baca..

peRmaTa_ aGamA said...

nice~
pengajaran dlm penceritaan..

m0ga hari yg mendatang lbih bermakna n dredhai Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

iz said...

salam permata..
terima kasih sudi baca..

sharing is caring..nice blog.. =)

**::CIKNUURUL::** said...

cerite yg banyak bwak pengajaran pd kite smua,.moga2 tahun baru ni ada yg berazam untuk tgkatkn ibadat,..

iz said...

hehe..
sebenaqnya azam utk kuatkan ibadah bukan setahun sekali,
tapi kalau oleh setiap hari..
ni kita panggil istiqamah dlm beribadah.
aiceh.. hehe.. kan2?

AdiaLuze said...

Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.

Andai sahabat kita salah, jangan pernah berhenti memujuknya berubah. Pujuk dgn ikhlas kerana Allah .. Jangan sesekali dgn kata2 kesat .. Insyallah .. Betul tak dik? ^^

iz said...

adia>>

betul kak.. macam kes member si adib ni la..
dakwah2 waktu masih hidup..
tup2, dah meninggal baru kesan dakwah tu terkesan kat member dier ,megat..
jangan skali-kali putus asa dlm mengajak member ke jalan Allah..insyaallah..
terbuka juga hati dier nanti..

TheTwinHara said...

gunala sejadah anda untuk bersolat sbb kalau sejadah 2 bole sepak orang da lama dia sepak pemiliknya.da dapat xtau nak gune,hampeh.btw,nice entry :D

iz said...

uisy..ngeri betul kalau sejadah bangun sepak tuan dia..
mau masuk metro muka dpn..haha
org kita kan suka menda2 pelik gini..
*kes sejadah semayang..hahaha

semutsengal said...

Err,

yelah. aku ucap takziah dekat yang hiduplah. Yang mati buat apa. HAHAHA

iz said...

eh.. yer tak yer gak...haha
ak yg sengal rupanya...kah3

L said...

urrrm... bila baca. sedih..

Jom baca sekejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

iz said...

ok..gua dtg menyinggah skrg.. =)