wanita sukar menerima perpisahan?

ok..bayangkan situasi macam ni..korg ada seorg teman yang baru je kehilangan tunang tersayang akibat kemalangan yg mana ikut plan nya, hujung tahun ni cadang nak menikah nya.. Sebagai teman yg rapat, rasa sedih tu dikongsi bersama.. Ngah bersendirian, terhasil tulisan dimana cadangnya nak beri pada teman tersebut sebagai motivasi dan semangat hidup.. Tapi rasa serba salah takut akan lebih menyedihkan teman tersebut..apa pandangan korg.. Nak bg ke x?? Hurm..

ok..ni status cheq kat fb aritu.. ada la yang memberi pendapat masing2..alhamdulillah..bincang punya bincang, iz pon bagila puisi yang iz tulis kat kawan iz tuh.. macam yang disangkakan dier boleh menerima nya..hurm..terbukti kalau lelaki yang kehilangan seseorang yang dier sayang, dier masih boleh rasional dan berfikir dengan waras..cuba kalau wanita.. iz pasti,memang sukar untuk menerima dan makan masa yang sangat lama untuk mengubat rasa kehilangan tersebut..kan?ke salah??hehe..

err..iz kongsikan disini ya..macam puisi ke macam sajak, x pastila..yang pastinya, masa iz menulis ni, seolah-olah tangan ni berjalan tanpa berfikir dan macam iz meletakkan iz sendiri dalam situasi kawan iz tuh.. jemput baca yer!

seputih salju suci,
membujur kaku,
menggamitkan kenangan,
di persada waktu,

kala janjiku yang ku buktikan,
di jari manismu tanda ikatan,
kau dan aku disatukan,
bermulalah impian bersama.

bermesra dan bermanja antara kita,
ku harap selamanya dalam ceria,
terpegun aku kini tiada,
suara manjamu menusuk jiwa,
engkau yang pergi tiada kembali,
menemuiNya oh disana.

meronta kini hatiku tanpamu,
berderai impian berkecai,

ku pergi ke pusaramu,
menyedarkan aku,
kita hanya insan tiada yang kekal.

*maafla..lama x online.. modem rosak =(..
ni baru pasang internet balik..ambil unifi..alhamdulillah..

35 comments:

CikGu Ma said...

ye ke perempuan sukar menerima perpisahan?? ermmm, mungkin betul tapi dia mudah memaafkan...^^,

RATU QASEH SAIFUDIN said...

erk...ye ke lama nk ubat rasa kehilangan?...err...ntahlaa...no komen!...hahaha..=P

iz said...

cikgu ma>>

kalau x silap la cikgu.. kebanyakan dari wanita lebih mengikut perasaan dan sukar nak terima perpisahan terutamanya kalau mengejut gini..

iz said...

ratu>>
ke senang je nak mengubat rasa kehilangan tuh?? ntah la..kome la habaq kat cheq??

IMANSHAH said...

chill sudah

iz said...

yeke boleh chill??
x rasa x tawu woo..
tgk member ak tuh, emo hari2..
nampak bena berubahnya..

nick dot anis said...

sbb popuan lau syg kat lelaki ni..dia akan sy betul2..patut la tak pat nak time perpisahan:-)

iz said...

anis>>

tapi kan..
kalau lelaki sayang, dier x sayang betul2 ke? hurm..
xfaham..xfaham..

teha said...

xpe2.. xsemua perempuan gitu.. hehe

iz said...

x semua..tapi kebanyakan nya..
tu xleh salah nasihat..takut mudarat teha.. =)

Halimatun Sa'adiah said...

agak mengakuinya...
perpisahan adlh situasi yg myedihkan...

iz said...

cakap mcm ada pengalaman..hehe..
mmang menyakitkan..menyedihkan..
sape yg betul2 tabah je boleh teruskan kehidupan..

Shaherah said...

shera termasuk dalam perempuan yang susah nak terima hakikat.. ^_^

nak kena amek masa dalam beberapa bulan gak nak betul kan rasa hati tu..

jadi nak buat macam mana kan.. nangis jek.. nanti penat.. akan berhenti.. tapi kena waras.. jangan buat benda2 yg macam org tak ade agama.. ^_^

iz said...

itula pasal shera..
kalau kehilangan tu, wnita ni..lain macam sikit..
macam dunia dah berpenghujung..
tambah, lambat sangat dier nak buka hati untuk org lain..

EJA said...

wa..kemain lg x sangka en aizuddin kita ni pandai berpuisi jgk..pesanan eja buat teman awak..bykkan bersabar ada hikmah disebalik kejadian..ada puisi jgk eja nak beri ni..(^_^)

sedangkan nabi pun wafat
inikan pula kita umat

iz said...

eja.. dier dah ok sikit.. alhamdulillah..
mmang kena banyak bersabar..org kalu xder iman, time nila dier boleh lost..kan?
betul tuh =)

Ain Zulaikha said...

perpisahan tu memang perkara yang paling di benci dalam perhubungan.. sebab tu lah ada yang tak waras.. huhuhu

iz said...

perpisahan akibat ajal, bila selangkah je lagi nak menikah..lagi laaa...kan..

Lady D'yot said...

syahdunya puisi tu...T_T

iz said...

Syahdu yer?? Hurm.. Tu serba salah nak bagi aritu kat member iz :(

Sha said...

sdey la plk bc puisi nih..

nk wut mcm mane..
nk xnk kne trime lah ketentuan Dia dgn redha..
wlu perit sklipun..

sbb setiap org pasti akn alami saat perpisahan..smde perpisahan smtre atau abadi..hmm

iz said...

Betul tu sha..
Hurm.. Apa jua yg berlaku.. Kita mesti menerima ketentuan qada dan qadar..

Sedih utk memotivasikan.. =)

Warna Warni Kehidupan said...

saye bangkang..eh..lelaki ke perempuan ke sama je, susah nak hadapai perpisahan, bezanya wanita mungkin lebih nampak kekecewaannya berbanding lelaki yang bijak sorok rasa hati dia, diluar senyum hati menangis di dalam..

iz said...

err.. tersedak pulak rasa..
ada betulnya..
memang lelaki pandai sgt pendam perasaan..
rasa lemah kalau org nampak kelemahan..
ego kah ini??

Bell said...

hadoii..mood dah la tgh sedih...baca puisi tu tmbah double triple sedih..hiyakk~ hurm! biasalah..wanita lebih beremosi berbanding lelaki..sebab tu nmpk sgt bila wanita tu sedih..sbb tu senjta wanita adalah air mata..lalalalal~:)

iz said...

bell2.. awat nya sedih sangat nih??
hurm.. sabo ya atas apa jer dugaan yg diberi..
senjata memujuk ke hape tuh?? haha..
yang paling nyata, senjata utk org mukmin adalah doa.. hehe

eQuRlz said...

rasanya lelaki dan perempuan sama jer tahap penerimaannya.. hehehe..

tp klu eqa kt tmpat kwn iz ni, baca puisi ni mesti lg meraung2 agaknya :p

iz said...

sebab tu iz bagi puisi ni kat kawan iz..
sebab dier lelaki.. hehe
kalau perempuan.. hurm.. x bagila sampai sudah..

EYQASARA said...

sbgai perempuan, eyq akui.. mmg prempuan lebih sukar melupakan seseorg yg bermakna dr lelaki.. huhuhu...

iz said...

memang sedih..
tapi apa pon., kehidupan mesti diteruskan..
mungkin dgn masa, boleh mengubT rasa kehilangan tu kan eyqa?? =)

Iffah Afeefah said...

Patot lme xnmpak

pempuan kn stia

iz said...

itula pasalnya.. hehe.. tenet xde..

eleh.. mcm ler lelaki x setia.. =)

VP said...

puisi bt sendiri!! fuyooo berbakat2...haha...same cam VP

iz said...

sama cam vp..
hurm...x sama la.. vp lagi berbakat.. jelas..hehe

Anonymous said...

aku rase aku kinal puisi nie....ni bukan lagu ker?lagu kumpulan crossfire nie