mendekati dunia seorang rider

errrr,rider ok..bukan rempit.. not my style..cewahh.. hehe..dekat jalanan ni, memang ada yang cuba menjadi seorang rider yang ok, dan seorang rempit yang x ok.. perkara jelas dan nyata.. pilihla mana nak yer wahai sahabat bila bermotosikal ni..

hurm..saja cheq buat entry ini untuk kot2 ada antara pembaca yang nak tau serba sedikit tentang apa yang perlu kita ada (x kira apa sahaja jenis moto dan cc) bila menunggang motosikal di jalanan tak kiralah nak p kerja ke, konvoi ka..sama je.. aspek keselamatan jangan diabaikan wooo.. sekadar peringatan utk sahabat.. =)

jaket ni best sikit..selain warna dier yg agak menyerlah..dia siap dengan pad perlindungan untuk siku, bahu ngan tulang belakang..(abaikan mickey mouse tersebut)

 ini la pad yang dimaksudkan.. penting ni menda2 alah ni dimasukkan kat jaket atas tuh..

 errr, ni yang terpenting kot..fullface helmet.. fullface yang berkualiti skrg ni pon harga tak mahal sangat..apa salah nya keluarkan budget lebih sikit utk keselamatan sendiri jugak kan?hehe

 sarung tangan.. kalau nak beli tuh, perkara paling penting, saiz..tak terlalu besaq, tak terlalu kecik..menda ni kalau pakai ari2, boleh kembang.. elok time beli, ambil saiz yang agak ketat sikit..

 kasut.. tak kira lah jenama apa pon..yang penting kaki tu bertutup la...x mo tersangkut kat gear atau pon brek bila tak pakai kasut nih.. macam kasut ni ler..cheq boleh bantai pakai kasut badminton..haha

 extra info.. rantai moto pon kena la selalu dijaga..tambah kalau duk bawak hari..penjagaan rantai yang baik sebenaqnya boleh memanjangkan jangka hayat rantai yang digunakan..

 moto.. kalau rajin basuh ler..baru kilat...haha..

dalam apa jua situasi bila kita mengendalikan kenderaan.. asek keselamatan jangan lah sekali-kali diabaikan.. bukan susah pon..cuma kena biasakan diri jela untuk mendisiplinkan diri..kan?

ada sebab mengapa cheq letak single seater@seat cowl tu..kui3..  

16 comments:

BlueiceButterfly said...

~bagus2..utamakan keselamatan..ingatlah orang yang tersayang..*dah macam iklan..hehe*

iz said...

hehe..pesanan khidmat masyarakat tuh..hehe =)

RATU QASEH SAIFUDIN said...

haha..iz ni bole duduk laa ngan kawan qaseh..dye pon slalu dok cakap pasal moto n all these things jgak!..tapi tu laa..malas jgak nk layan dye sbb xpaham pon pasal moto ni!..haha!..~mati aku kalau dye tahu neh!..=P~

Fatin Nadia said...

cer perempuan yang pakai baju striking, helmet, n naik moto camtu.. xpatut2.. hehe..

~~pape pun, nice info.. blogwalking here..:)

alien said...

rider ke?
kilat moto breder..
hehe

iz said...

Qaseh>>

macam cheq lain pulak..
jarang bercerita pasal moto..
biase cerita pasal bunga je..hehe

iz said...

fatin>>

eh..ade je geng aritu pakai gitu..
yg duk belakang, yang bawak sendiri moto..
sempoi..

iz said...

alien>>

yup..rider moto..
kalau hang mesti rider ufo kan?wakaka
baru pas basuh moto..kui3

EJA said...

wah kemain lagi cukup semua..complate..good..first thinking about your self safety.(ckp omputihla plk mlm2 ni)hehe

hurm..hati2 bawa moto tu tau jgn merempit nanti tersepit (~_^)

iz said...

hehe..
kebanyakan dapat free time beli moto..
pakai jela alang2..
x kan merempit punyo eja..jangan riso..

Iffah Afeefah said...

Smart moto

wah atok sy pon ske mende ni

iz said...

smart?hehe..mekasih..
leh join ride ngan atok awakla kalau gitu..kui3

Syat0za Zai said...

peeh!! GPS-IMAN!! haha

mota apa tu? kawasaki ninja?

iz said...

hehe..yup..ninja..
tau2 je ya.. =)

[ KuBew Lana ] said...

nice..

http://kubewlana.blogspot.com
Site for Hacks , Tricks , Codes, All Latest & Hottest..

iz said...

tq =)