jangan berdebat soal jodoh bro.

camne dengan perasaan korang dan tindakan korang bila berdebat dengan mak ayah korang tentang jodoh??

wuisy..mau tersedak mana yang tibe2 baca pedahuluan gini kan?haha... saje je xder angin,teruih dengan isu gini..okla..mungkin ada yang samar2 dengan pendahuluan gitu..kita bagi contoh sikit..boleh?ok..kalau gitu..cuba bayang satu situasi yer macam contoh yang iz bagi nih..

contohnya bila korang ditanyakan tentang perkahwinan.. bila si emak bertanya bila nya nak kawen?? korang pon balaslah..ala mak..muda lagi kot..kerjaya pon x kukuh lagi..lagi pon muda2 nilah nak cari aset buat masa depan..yer tak?

at last, dibalasnya mak korang dengan jawapan yang sempoi sesempoinya..si emak membalas kembali dngan spontan nya,'hang nak tau,perkahwinan tu sendiri akan membuka pintu rezeki..dan aset yang paling berharga dalam dunia ini adalah isteri yang solehah dan anak2'..masyaallah.. x terdiam korang?haha

jadi kesimpulan untk entry cinonet kali nih, silalah jangan berdebat dengan mak hangpa.. diorang lebih berpengalaman.. =) btw, segala cerita kat atas ni rekaan semata-mata.. tiada berkait dengan yang hidup maupon yang telah pergi..cewahhh..hehe..

ada nak tambah pape?debat korang dengan mak korang pulak..haha..

28 comments:

RATU QASEH SAIFUDIN said...

erk..belum cukup umo nk debat ngan mama abah pasal jodoh..hihi...=P

Anonymous said...

betol2.. sokong entry nih.. buat apa berdebat dgn parents. bukan leh faedah pon..

iz said...

erk.samala ngan cheq..hehe


btw..umor x pernah membezakan kematangan utk berbincang mengenai jodoh kan?hehe

iz said...

mr anon,hehe>>

kadang2 bukan debat pon..sekadar berbincang sebenarnya..kadang2 perspektif pandangan org muda ni lain..tu kena bincang2 sikit dengan mereka yang lebih berpengalaman..kan?

fiq. said...

bila mak tanya, jawab, insyaAllah mak, esok kot kawen, hahaha

iz said...

amboi.kemain ready dah tu..haha..
habisla..
percepatkan menda baik,eloklah tu..

Fadzmie Mohamad said...

Mak bapak berdebat berbekalkan pengalaman. Hehe. ^^

De'din said...

baru ja nak komen
esok kot kawen,, tgk2 dah ada yg komen :D

iz said...

fadzmie>> tau xpe..jadi..awal2 lagi pasti kena mengalah..sonang..haha

dgrkan aje sebagai nasihat...

iz said...

De'din>>

aiceh..nak sama2 pulak..kemain lagi..kah3..

Amirah Adnan said...

dgn mak ayah boleh tahan lg.. dgn si laser2 kat luar sane.. 'eh umo dah brape nih? tak kawen lg.. tu la memilih..'

pastu blablablabla lg.. rimass den taww.. ekeke..

p/s : thanks dtg blog td.. video resdung dlm youtube tuh tak betul kot.. resdung takde ulat :)

.........cP~ said...

kalau yang berdebat atau beritau pandangan dan alasan tu boleh gak faham apa dia fikir. kalau yang ditanya cuma "hmm", senyum atau diam seribu bahasa. langsung tak faham apa lah yang hendak ditunggunya.

iz said...

amirah>>

ala mira...mulut org..camne nya nak tutup..

menikah,mesti la memilih.. xkan nak tangkap muat je..kui3..lagipun biarlah apa org nak kata..

jodoh pertemuan di tangan tuhan..

* ooo..gitu..takpela..faham dahla...haha..dier memang kena tanya pakar..hehe

iz said...

cp>>

tau xpe...mendiam seribu bahasa kadang2 lagi menyakitkan ,yer dak?? =)

FaiZaH Fyn said...

erk kalau sy mungkin balas balik dengan suruh mak carikan jodoh..boleh?hahaha

EJA said...

salam..wah entry yg bagus selalu jgk berdebat dgn mak ttg isu ni dan isu ni la jgk yg seringkali diajukan oleh mak setiap kali balik kpg..jawapan yg selalu eja bagi nak lepaskan diri ialah "mak setiap manusia telah ditetapkan oleh allah jodoh masing2 ketika di luh mahfuz lagi..insyallah ada jodoh x kemana"hehehe

NOOR FATIN said...

ala mak saya xpenah tanya bila nak kawin pnn. hehe ;D

iz said...

Faizah>>

err..ni sape yang nak kawen nih..haha...tapi kan..elok kat mata mak,elok la selalunya pilihan tuh..restu mak la katakan..hehe

iz said...

eja>>>

setiap kali balik kg eja?waaa...
nampak sangat mak tak saba nak menimang menantu..haha..

haa,apa lagi...jodoh ntah2 depan mata je..nak ngan x nak je...hehe

iz said...

Fatin>>

haa..x pernah tanya?muda lagi kot..kui3...

man said...

jodoh dari Allah, tapi kita perlu berusaha...

iz said...

yup..cuma usaha tu pula ada adab nya..kui3.. =)

FiZ said...

hehe..apa nak dikata...betul la tu..kdg2 ibubapa lbh mengetahui ttg sstu..lbh2 lagi yang bersangkut paut dgn kebahagiaan anak2nya

iz said...

Semestinya.. Hehe.. Manala ada mak ngan ayah nak tgk anak diorg x bahagia..semua nak yg erbaik utk anak2=)

AdiaLuze said...

Hmmm .. Betul tuh .. Jadi, pada yang dah ada calon tu, cepat2 la menghalalkan perhubungan yang ada tu yee .. Hehehe ..

iz said...

Yg cheq peradan sekrang nih..
Banyak pasangan kat luaq sana yang memang ready dah nak kawen..
Tapi banyak sgt halngan nya..
Fikir duit hantaran yg beriban..
Proses nak menikah tu terhalang sebab adat yang pelbagai..
Hehe

♛ Azie Azra ♛ said...

hurgh. bole bisu seminggu macam tu. cepat aa iz kawen. hek3 :)

iz said...

bisu seminggu?
amboi..melampau tu azie..haha

uisy..rileks dulu..
bagi mantap dulu kerjaya nih...nak tanggung isteri,anak2..cewah..haha