bersih??kotor??adilkah.

ok,hangat betul isu BERSIH ni..kan?sampai tak terlayan dengan prinsip masing2 tentang BERSIH..semua maukan pendapatnya sahaja yang diterima..tetapi perasan tak..apa yang rakyat aka iZ sendiri mahukan daripada BERSIH itu sendiri??

iz bencikan dengan suasana politik sekarang..jujur iz katakan, iz setuju tiada siapa yang boleh berlaku adil seratus peratus..tapi siapa yang kata rakyat mencari keadilan sepenuhnya..mungkin kesilapan manusia,kekurangan manusia..ada lopong sana sini dalam memerintah..tetapi tidaklah sehingga membenarkan perkara yang salah..

apa penting nya menyebarkan klip video seks?? apa perlunya menentang hukum hudud?? apa kelebihan nya menguasai media secara total??

sikit je tuh?bagi iz, yang paling penting, kemungkaran itu jelas.. yang jelas, jika ada fitnah berleluasa, cubalah bertindak dengan cara yang baik.. berhimpun secara aman!! salahkah?? xnak menjadi rakyat yang jika disuruh duduk,duduk..suruh berdiri, berdiri.. penting untuk rakyat mendapatkan hak mereka.. jangan fikir kita nih.. fikir masa depan bakal anak2 kita yo...peaceeee!!!

* bila baca puisi peludah warna dari A. Samad Said, sedih pulak rasa orang yang menentang habis2san BERSIH ini.. nak baca?silalah google..hehe

12 comments:

Rushydone (edan) said...

مَنْ َأَرَادَ أَنْ يَنْصَحَ لِسُلْطَانٍ بِأَمْرٍ فَلا َيُبْدِ لَهُ عَلاَنِيَةً وَلَكِنْ لِيَأْخُذْ بِيَدِهِ فَيَخْلُوْ بِهِ فَإِنْ قَبِلَ مِنْهُ فََذَاكَ وَإِلاَّ كَانَ قَدْ أَدَّى اَلَّذِيْ عَلَيْهِ لَهُمَنْ َأَرَادَ أَنْ يَنْصَحَ لِسُلْطَانٍ بِأَمْرٍ فَلا َيُبْدِ لَهُ عَلاَنِيَةً وَلَكِنْ لِيَأْخُذْ بِيَدِهِ فَيَخْلُوْ بِهِ فَإِنْ قَبِلَ مِنْهُ فََذَاكَ وَإِلاَّ كَانَ قَدْ أَدَّى اَلَّذِيْ عَلَيْهِ لَهُ

“Barang siapa yang ingin menasihati seorang penguasa, maka janganlah ia menampakkannya secara terang-terangan, akan tetapi hendaknya ia mengambil tangannya, dan berduan dengannya. Jika ia terima, maka itulah (yang diharap). Jika tidak, maka ia telah melaksanakan keawjiban atas dirinya ”.[HR.Ibnu Abi Ashim dalam As-Sunnah (1096). Syaikh Al-Albany -rahimahullah- berkata dalam Zhilal Al-Jannah (hal.514), “Sanadnya shohih”] .

iz said...

mula berfikir mendalam hadis ini..
cuma,dalam perspektif yang berbeza..

nway,syok entry nih..hehe

http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&-fikir/627-kereta-islam-a-masjid-besi--anda-bangga-.html#comment-3035

juga bijak jika difikir dalam perspektif yang berbeza..

syErAh said...

urm..menyuarakan hak kita tu xsalah...kita memang ade hak..

cume takut yang mengasaskan bersih ni ade muslihat lain...

ye,kita memang kene fikir positive..bersangka baik..

sume perkara ada baik dan buruknye..
xtaulah nak cakap cmne dah..

yang sokong ade hujah,yang xskong pun same...

yang penting kita doa je lah...moga xjadi ape2 yang buruk kat negara n agama kita...=)

Az-Zahra Fauzee said...

Setuju, sekarang sume nak hentam BERSIH..
padahal ni sume untuk rakyat jugak...
xfaham betul...

iz said...

syerah>>

iz suka cara syerah berfikir..cuma,jika diadakan di tempat tertutup,dengan kawalan polis, dalam keadaan terkawal..tiada masalah akan timbul,insyaallah.jika konsert jom heboh FRU tak perlu sembur air pemedih mata, harap2 perhimpunan ersih pon gitula..dalam keadaan terkawal dan tenang..

iz said...

Az Zahra>>

ada yang perlu dibangkang,walau dia mempunyai suara dan pengaruh yang besaq, tetap perlu disanggah dan diperbetulkan..

kan?

sekamar rindu said...

kerajaan perlu bijak mengatasi masalah ini..

kerana apa?..akan dinilai rakyat dan hukuman pada PRU13 menanti jika gagal tangani masalah ni dgn betul.

iz said...

kak>>

tau xpe...pru 13,kena betul2 telus dan jujur.. amalkan demokrasi,yer kerajaan..

hamzah ian said...

entahla.. dua dua pihak ada baik buruk..

iz said...

buka dua2 pihak je..pihak 'ketiga' tu,lagiiiii la jahat..

Fara Ada said...

ada sesetengah pihak mengatakan perhimpunan tu betul...ada yg tidak...masing masing ada pandangan yang berbeza..tujuan iz letak sbg entri ni pun..kita kena paham..bukan maksud iz untuk menentang mana mana pihak...bg pendapat fara...apa yg terjadi pada sabtu lepas tak sepatutnya berkeadaan seperti tu..sepatutnya lebih teratur dan aman...

iz said...

fara>>

kan?yang uat jadi tak teratur,kelam kabut,siapakah??hurm..iz x sokong2 mana2 parti dalam mengeluarkan entry ni..hehe