bosan arr dengan hidup nih!!

selalu iz melihat status dekat fb yang membayangkan keluh kesah oleh macam2 orang..mengeluh kerana kegagalan dalam pekerjaan,kegagalan dalam hubungan,kegagalan dalam pelajaran dan macam2 lagi kegagalan lah..rasa macam gejala x sihat la pulak..mula2 keluh kesah,lepas tu putus asa..dalam islam,sifat putus asa ini tersangat lah ditegah...yer dak?buruk benar sikap putus asa tu..toksah la cari pasangan camni.hehe..nasihat dari seorang teman..(^_^)

iz juga tak terkecuali dalam keluh kesah ni..biasalah kalau berdepan dengan masalah..tapi bila difikirkan balik,apa penyelesaian yang kita dapat dengan sifat mengeluh ni?x dapat apa2 pun..kan?jadi buat apa nak diteruskan dengan sifat mengeluh ni...xder guna..buang karan je kan?yer dak??

bagi iz kan,elok juga kalau kita fikir masak2 penyelesaian dari mengeluh sentiasa..contoh dalam isu hubungan la.boleh?apa kata kita muhasabah diri dengan bertanyakan pada diri sendiri sentiasa.,dengan persoalan macam,sejauh mana penilaian kita sendiri pada sendiri terhadap hubungan sebagai seorang anak,seorang ibu,seorang ayah atau sebagai kawan dan sbg suami@isteri??jawaplah dengan penuh kejujuran agar dapat kita memberi ruang untuk membaiki diri sendiri untuk menjadi yang lebih baik dari hari ke hari..kan2?

sikit udah contohnya..yang lain,korang fikirkan sendiri..boleh?hehe..penting tau kita nilai diri sendiri..lebih elok,seribu kali dari orang lain yang duk sentiasa memuji@mengutuk..mungkin dengan muhasabah diri sendiri, kita boleh sentiasa belajar untuk mengenali diri sendiri dan mengelak dari sikap suka mengluh dan berputus asa..

*pada yang join GA iz,silalah meng'add' iz di FB ya..agar boleh PM iz no henfon korang utk ditop up..kalau boleh segera la..iz x mo tangguh2..hehe..tq ya kwn!!

16 comments:

muhamad hanif said...

tulah,, bila Allah bg gagal mengeluh je//

tapi bila dia bagi kejayaan ? umm..

muhasabah betul '_'

iz said...

selalu gitula nip..bila senang lupa..bila susah mengeluh..aiyarkkk..hehe..terbalik suda..

MISS QASEH SAIFUDIN said...

tu laa pasal..bila susah je..salah kn takdir..mengeluh..time senang?..haish..dunia dunia..
~peringatan pada diri sndiri jgak ni..=)~


err..nota kaki iz yg kaler merah tu kn..naek berpinar mata qaseh membaca nye..hihi..n qaseh baru add iz on facebook..jom tambah kenalan kat fb pulak..=)

..RATU QASEH SAIFUDIN..

iz said...

memang ler..peringatan kita bersama..hehe..ini bukan marah,tapi..naaaasihat..hehe

hurm..jap nak tukar..susah yer nak baca..sorry!!

AliaJustea said...

thanks for sharing :)

iz said...

ur almost welcome..hehe..

tq also..sudi membaca!!

Nur Liyana said...

manusia mmg tak reti bersyukur...
jom jadi hamba yg bersyukur..
ingatlah Allah bagi kita lebih banyak daripada apa yg kita minta!!!!!

iz said...

Yana>> yup.. Betul tuh.. Memang fitrah manusia xpernah puas dgn apa yang ada.. Hargai seuatu hanya bila dah terlepas sesuatu tuh..

MIMIE AIZA said...

org kata mengeluh maksudnya tak bersyukur :) kadang2 saya pun mengeluh...

Umar Faruq said...

jgnlah mengeluh.. setiap yg berlaku mesti ada hikmahnya..

Dayana AZ said...

terima kasih :) . sbb kdg2 kte tak terpikir, smpailah satu saat kte tersedar, and kte share ngn org :) . and org pun tersedar jugak hee.

iz said...

Aiza>> biasala tuh.. Kadang2 kita mengeluh tapi x sedar.. Tapi xpe.. Pasni nak mengeluh, gantikan ngan perbuatan lain.. Kan??hehe

iz said...

Dayana>> dalam tgh mengeluh tu yang terdetik nak kuarkan entry ni.. Sama2 la kita sedaq ya..

iz said...

Umar>> itu semestinya.. Hehe.. Cuma kena sabar..

IntaNBerliaN said...

Alamakk xsedar izz ada buat nota kaki untuk peserta GA.. apa2 pun, akak dah add fb izz..

id fb : zarina tazari

iz said...

mekasih kak..dalam minggu ni jugak iz settlekan GA ni.samada dapat topup atau buku tu..hehe..yer kak..