apa kata korang terhadap kereta tempatan?

hurm,arini pulak nak bincang pasal apa ya?teringin pulak nak mengulas mengenai industri automotif negara kita ni,..boleh kan?boleh la yer..hurm,sebelum tu,mengenai isu rokok yang ramai sangat duk ulas tu,cheq x mo cakap banyakla..isu ini jelas dan memang x perlu dipersoalkan lagi..jelas rokok itu haram dan memudaratkan,toksahla merokok yer sahabat..apa guna buang duit beli rokok,sebab merokok ni dah x relevan dengan zaman..harga mahal dan bukan menunjukkan kemachoan lagi dah..tinggalkan sikit2 merokok..tinggal terus kan mudaharat pulak..

errr,lari topik ke ni?eh,terlari pula..hehe,maaf..cheq sebenarnya nak bincang mengenai industri automotif negara kita ni..setuju x jika iz cakap yang industri automotif ini sebenarnya menunggu masa untuk jatuh ataupun sebenarnya tidak mempunyai daya saing jika nak dibandingkan dengan industri automotif luar..jenama2 kukuh dari luar bukan lah kerana sebab kosong..mereka naik kerana kesungguhan dan kualiti yang tidak boleh dipersoalkan lagi..kepuasan pembeli menjadi manfaat utama pembuatan kereta mereka..



maaf cakap, keluarga iz sendiri bukanlah mampu untuk membeli kereta merc,honda,toyota dan yg sewaktu dengan nya..dari kecil iz membesar dengan kereta jenama nasional..dari iswara hinggalah sekarang ini persona..yang duk guna,duk bawak pun kereta ni,iz jela pun..dalam isu ini,tolak ketepi sikap patriotik dan lain2..ok dude,kita mengeluarkan duit untuk membeli kereta,kereta itu mestilah sesuai dengan harga yang kita bayar..betul kan?kita bincang secara telus isu ini..

ni mesti ada yang cakap,ala bro~~toyota pun kualiti bukan nya bagus..panggil balik abis kereta prius diorg..hurm,iz memandang isu penarikan kereta ni dari skop yang berbeza..mengapa perlu toyota mengeluarkan duit yang banyak(menampung kerugian) untuk menarik kesemua kereta tersebut dari pasaran,hanya kerana aduan pengguna?ini kerana mereka nak pengguna mendapatkan apa yang perlu mereka dapat dari harga yang mereka bayar untuk kereta toyota..kualiti dan kepuasan pengguna menjadi keutamaan mereka..kos bukan halangan,tul,kan?

tengokkan industri automotif negara kita,aduan dah x larat dah..sikit pun tak pernah diambil kisah..mana letak kualiti?mana letak kepuasan pengguna?generasi muda dah masak dengan isu ini..kami dibesarkan dengan imej yang buruk terhadap industri automotif negara sendiri..imej yang buruk ini sukar utk dikikis..perlu diingat,kita bukan hanya mahu syok sendiri dengan produk sendiri..risau jika pasaran kereta negara dibuka pada luar negara,jenama luar masuk tanpa cukai,apakah akan ada lagi dari generasi kami akan menyokong industri permotoran nasional?bahaya kan..

jadi apa yang perlu,ambil langkah yang perlu,bina balik imej yang baik pada produk tempatan ini,selain dari promosi..atasi permasalahan kualiti,penjimatan minyak,after sale service,untuk membolehkan industri permotoran malaysia terus bernafas untuk bersaing dengan jenama luar..jangan sampai kami generasi pelapis ini lebih rela pakai kereta jenama luar 2nd hand sekali pun dari membeli kereta nasional yang baru..pilihan di tangan pengguna..cukuplah kami bersabar dan bersikap patriotik selama ini..iz cakap dan luah perkara ini bukan kerana mahu tengok industri nasional kita jatuh,tapi kerana mahu industri kita ini berdaya maju dan mampu bersaing..kalau korang nak dengar kata2 pengkipas industri automotif nasional yang menulis pelbagai perkara baik sahaja, jatuhla industri kita ini..(gua sayang produk tempatan)..

44 comments:

Ai said...

gua sokong lu mat... hehehe :)

iz said...

kita kalau cakap jujur,org salah sangka mizul..apa nak dikata ,suka sangat pada pujian..ak tulis sebab ak nak industri kita terus hidup..

c-tea said...

betul-betul...
adeke masalah cermen kereta "pxxxxn" selalu rosak..dari zaman tok kadok dulu tak pernah depa nak pandang serius...

depa juai kete luaq lagi mahai sebab cukai...tapi sebenaq nya kete luaq lagi murah dan berkualiti dari kereta kite ni...

golongan muda macam kite ni..jarang ade tempat untuk bersuara iz..kalau bersuara lebih-lebih kang..di saman nye pulak...kan..depa kan kaya...bayaq peguam, hak dok sogoq je keja depa...

perut depa tu..dah kenyang makan duit kita semua.dah buncit dah..tapi bila buat aduan macam pekak ja...apalah...

mizul said...

ya. aku setuju la, kebanyakan dari 'mereka' tidak sedar yang mereka hanya menipu diri mereka sendiri

"Dan demikianlah pada setiap negeri Kami jadikanpembesar-pembesar yang jahat agar melakukan tipu daya di negeri itu. Tapi mereka hanya menipu diri sendiri tanpa menyedarinya" Al-an'am 123.

azizul said...

hahaha....kereta tempatan ni setakat permintaan jaaa,kualiti macam hampeh,...ni ha kereta persona
ramai yang komplen pasal meter minyaknya tak betul..

hantar servis baru laaah nak buat..ehm...nasib baik ada waranty servis jer..

Entri Terkini; chimpeng(lawak)

iz said...

itulah siti..prxtxn memang tak pernah nak dgr generasi muda cam kita ni(*muda ke?)hehe..

tapi diorg tak tau,kita makin celik dengan masalah ini..minda kita lebih terbuka,dengan media internet dan cara berfikir..

jangan sampai tutup kedai je..

iz said...

mizul> tipu lah diri sendiri..pengguna pulak makin 'celik'..hehe..kita ada kuasa pengguna right??nak diteruskan ego dan xnak dgr kata pengguna?buruk padahnya..

iz said...

azizul> setuju kawan..keta gua tangki minyak nya cover,tiga kali dah tukar..hurm,minyak,masyaallah..macam pakai kereta racing..jimat memang sangat menjimatkan..tapi kena bwk bwh 100..minyak makin 'murah'..

solo molo said...

drive myvi jer...
s0 far s0 good...
buat apelah nak membazir beli kete mahal2 nie...
tp terpulang pada diri sendiri...

iz said...

alhamdulillah..myvi setakat ni x banyak komen sangat kan..ada kualitinya kat situ..mungkin?

tengok kata pengguna myvi lain..

ada sape2 pakai myvi lagi??

mizul said...

kereta myvi xda masalah, orang yang bawak myvi tu mungkin masalah.... renovate sana sini, terbang sana sini...
hehehe.. so far so good

iz said...

haha..itu kes lain..kita bincang pasal keta..sikap pembawa keta,next entry..hehe..

renovate sebab apa?kuasa x cukup..rupa x lawa..wanna be?hehe..fikir2kan..

Abang Zam said...

alahai..kancil abang meter die dah lama rosak..bila nk mintak bikin,banyak pulak cengkadak die..

memang lulz

c-tea said...

huhu...elek la iz...kete myvavavavavxxx tukan baru lagi..hak tunggu dua tiga taun pakai...kita tengok sapa yang kena..hehe..(dah macam alibaba bujang lapok dah "siapa yang kena"

iz said...

abang zam> keta kancil jimat,xpe bang..sebab tu meter rileks je kalau rosak..hehe..berbaloi-baloi beli..

iz said...

siti> hehe..jangan bunyi2 asing dalam keta suda..kita nak support kete tempatan..cuma biarla support kita itu berbaloi..(asyik guna ayat baloi je)

HATYCIKNUURUL said...

aah,same la kite,..dr dlu famly pon pkai kete nasional la jgk,sapot2 kete tmptn,tp skang xde la bnyk sgt pngktnnye..huhu,.oppss,sy xpkai kete lg,hehe,.

iz said...

kan..yela..nak pakai keta luaq ,mahal sangat..terpaksa la pakai keta tempatan..nanti nak beli kereta pertama,fikir masak2 yer..beli biaq puas hati..hehe

sha said...

Tau tak pe.. Hihi~

Kereta kita ni tak boleh bawa laju-laju sangat sebab kalau excident, kesannya amat teruk sebab besinya lebih lembut dari kereta buat luar negara.

Tapi sebab kita tak mampu, terpaksa lah guna jugak..

iz said...

hurm,mungkin faktor keselamatan kot guna besi lembut..hurm..tapi kalau tgk keta kita eksiden,memang teruk gak impact dier..kesan x hengat..langgar pokok sikit je,kemek dier..hehe

afiqazizan said...

taw xpe..pakai myvi je.

iz said...

jadila..so camne pengalaman..leh ke jadikan first car..kenala kongsi pengalaman sikit..

Anonymous said...

reramai je pakai keta second hand... bior tegugat trus keta proton yg baru....peace kaza...

Wuucin Kimora said...

Perodua its better than Proton ..
siyesly ;D

iz said...

Mr Anon> jangan la pakat2 gitu..ada yang masih percaya untuk menyokong industri tempatan teruskan..kita x leh hasut org lain ikut pendapat kita,kan?

iz said...

yeke?hurm..no komen..x pernah pakai perodua..hehe

Rozita said...

sy mesti pilih!

Dda Ly said...

myvi kaler pink mmg cun gilak..:)
ntah bile la saye nak berpeluang dpt..hihi

meh ke rumah..
~ku panjatkan syukur~
keep in touch ye..♥♥♥

Qaseh dalia adelia said...

kena beli kete lu baru tau ehe

iz said...

rozita> hehe,iklan ke hape ni...pon boleh..

iz said...

Dda Ly> dah bwk pon,dashboard dier ada corak2 bunga lagi..limited edition tu..boleh..usaha,dapat punyo..
insyaallah,keep in touch..

iz said...

Qaseh> beli2,jangan x beli..minat keta apalah agaknya?hurm,mesti kaler pink juga dipilihnya..

Aku Selipar Buruk said...

beli myvi.. knfem puas ati... hahahaha
http://akuseliparburuk.blogspot.com

iz said...

ko selipar buruk> yeke..wa,bagus tul imej myvi ni...jimat minyak yer..tapi kalau tgk kan jualan myvi,memang gempak la..no 1 kt mesia ni..

PutRi_nAdiA said...

ni gua nak ckap sikit ni , entry memang pnjang , entry boot gua pendeksaje . btw gua nye pandangan la kereta gua xtahu ape2 . tapi gua tengok kualiti kereta buatan agak kureng laaa

iz said...

putri> yeke..hurm..terpaksala..itu je pilihan yg kita ada..guna jela..

Farhana Sahri said...

kereta sorong...dari mne plak..hehee..

mne shout box...
dah ramai dh followers dia..=)

iz said...

hurm,gitu pulak ana..hehe..

ramai ke?sikit jela..cuma seronok tambah kwn2..shoutbox terpaksa diremove ana..ada masalah sikit..

GiveAsh said...

tenga pkiaq nak bli keta ape...emmm??

GadisGula-gula said...

duit takde agy na beli kete bang.. so.. tak boleh kata ape2

iz said...

ash> pikiaq masak2..bukan slalu nak beli keta ni..hehe..pelaburan juga tu..

iz said...

Gadis gula2> takpe..akan sampai masa beli keta nanti..hehe..pilih leklok tau..

@rep said...

hello traffic murahan. ada nampak iklan ker kat my blog nak kejar traffic tu? btw i dah blogging since u r kid!

iz said...

oh,i see..mungkin sebab dah lama blogging sampai lupa utk respect pandangan org lain??ingat ,kita ni kecik je disisi Allah s.w.t..