filem cinta islamik ke?

memang bermusim la kalau kat malaysia ni,kan?perasan x..kalau musim main layang2 ke,keta control ke,helikopter kontrol ke,semuanya bermusim..sekali kena musim nya,memang sume pakat beli ramai2..pastu senyap balik...tunggu musim seterusnya datang pulak..hehe..tapi xpe,biaq p la ngan hobi masing2,yer dak..duit diorang,komitmen diorang..

sama juga ngan dunia perfileman kita sekali pun..kalau ada yang perasan, bila filem dibuat ,keadaan yang sama jugak berlaku..bila kena musim cerita hantu,hantuuuuu je..kalau kena musim cerita cintan cintun,cerita yang dibuat pon cintan cintun jela..tgklah haritu waktu musim cerita hantu,ada cerita 2 alam,hantu kak limah balik kg(cerita hantu jugak ke?hehe),khurafat dan ntah apa cerita lagi tak taula..siap ada slot cerita hantu lagi kalau hari khamis kalau x silap kat tv3 tuh..

hurm,x taulah apa kebaikan nya dan moral values yang terdapat pada cerita2 hantu yang banyak kat pasaran ni..yang disaji kepada keluarga kita,terutama pada adik2 dan mungkin anak2 kita??mungkin menambahkan ketakutan dan rasa gerun untuk tidur sorang2 dimalam hari takut pada bayangan hantu melebihi segalanya??wallahualam..mungkin ada yang boleh memberikan cadangan atau pendapat mengenai kebaikan yang terdapat pada cerita2 hantu kot..ada ke??

cukup sudah membicarakan mengenai cerita2 hantu..timbul pulak musim filem yang berpaksikan 'islamik'..kan?perasan kan,bagus..jika dilihat dari satu segi,apa x bagus ke jika budaya membikin filem2 islamik ni??bagus2..memberi kesedaran dan membetulkan fikiran mereka yang salah mengenai islam..jika kena gaya dan caranya,yup..filem boleh menjadi medan dakwah yang sangat berkesan menimbulkan kesedaran pada yang menonton nya..




tapi bila nila,jadi musim ni,tu yang masalahnya..sekadar membikin filem untuk mengikut kehendak dan musim filem2 diminati..yer ,iz faham..sape buat  filem tapi target nak rugi kan..tiada salahnya dalam hal ni.. tapi bila ia melibatkan islam, habis sudah..mana pergi unsur2 dakwah?habis berkecamuk jadinya..buat filem islamik hanya untuk mendapatkan keuntungan..tolak habis semua halal haram..belasah je janji ada unsur2 islamik...aduh,keliru jadinya..tambah pulak bila mungkin filem yang dibuat itu mungkin menimbulkan kesalah fahaman org bukan islam terhadap islam itu sendiri..

bahaya kalau tiada langkah yang diambil untuk menapis benda ini awal2..seronok sangat buat filem,akhirnya islam tergadai pada jalan cerita yang mengelirukan hukum hakam islam..mungkin iz terlalu emosional dalam bab ni..mungkin akan ada yang mengatakan iz ni seorang yang berfikiran sempit..tapi biarlah apa sekalipon yang orang nak perkatakan..namun iz tetap ngan pendirian iz..yang benar itu jelas,yang salah itu juga jelas..yang penting iz sampaikan pandangan ni dari perspektif pandangan iz..hehe..mekasih pada yang sudi membaca..ada nak tambah apa2??

2 comments:

maya said...

maya setuju dan sebulu ngan iz...pengarah yang buat filem tu betul2 luas ker pengetahuan dalam islam...memang sekarang maya dah kurang tgk tv k wayang ker...bagi maya tgk yg luar negara better sbb yang malaysianya pasti maya sumpah seranah..tapi bukan semua, tak semua filem dan drama melayu tah pape...maya amik pendekatan dengan membezakan drama indon dengan malaysia...sudah pasti drama indon islam nyer terlalu mengarut..islam tapi minum arak...sangat senang arak dijaja...huhuhu...pape pun maya masih setia dengan industri melayu...hidup melayu...

iz @ aako89 said...

yang tang indonesia nya filem memang diakui pun..pernah sekali iz dengar nansyid wanita diorg,siap bunyi mcm dangdut..penyanyi nya pula pakai baju cam kebaya ketat tu..pelik pulak rasanya..