aku sehelai sejadah

seperti tajuk di atas ,jelaslah aku adalah sehelai sejadah.. bukanlah sebatang pen ataupun seutas jam tangan atau lain2.. ak dilahirkan di sebuah kilang kain di kedah, betul2 belakang pekan rabu yang diusahakan oleh sepasang pasangan tua yang romantik disemai kasih berpaksikan tuhan dan insyaallah kekal hingga akhir hayat..

aku dieksport ke sebuah bazar di jalan masjid india.. disini aku dipamerkan di sebuah rak berkaca yang setiap harinya dipertontonkan kepada orang yang lalu lalang di sini.. malunya? toksah habaqlah.. malu ya amat2. hanya tuhan je yang tahu.. adalah lebih kurang 3 bulan aku disini sebelum dibeli oleh seorang pemuda yang dalam lingkungan umur 20 an.. namanya adib..

alhamdulillah, aku sangat disayangi oleh tuan aku.. walaupun hanya digunakan setiap kali waktu zohor dan asar sahaja, kerana aku diletakkan di pejabatnya, aku sangat bersyukur kerana terasa keikhlasan dalam dirinya apabila sujud diatas aku..

namun, seperti kisah2 seperti ini yang lainnya, aku ditakdirkan berubah tangan kepada sahabatnya, megat.. ak dibungkus elok2 di dalam kotak, bersempena hari lahirnya..

namun ia tidak seindah yang dibayangkan apabila aku menjadi milik megat.. ak hanya disepuk di belakang pintu, dijadikan alas kaki, dan terkadang aku hanya menjadi sampah di biliknya.. tidak pernah diusik apatah lagi dihargai.. setiap hari, ak hanya menangis mengenang nasib diri..

namun, segalanya berubah di malam tahun baru, betul2 ketika bilamana rakan2 mungkin sebaya dengan megat berseronok menyambut tahun baru bersama dengan pergaulan bebas nya, minuman keras dan pelbagai maksiat yang lain.. ak dikejutkan ditengah malam oleh megat kerana ingin bersolat..ingin BERSOLAT?!! mau tak terkejutnya aku..

dimalam yang dingin itu,aku sebak apabila megat menitiskan airmata diatasku di dalam sujudnya.. dalam sayup kedengaran bunyi kipas dan kesejukan malam, ak mendengar megat berdoa ke hadrat Allah s.w.t untuk mendoakan kesejahteraan teman nya Adib yang baru meninggal dunia akibat kanser.. subhanaallah.. ak berharap megat bakal berubah agar aku kembali dimanfaatkan untuk tahun baru ini.. insyaallah.. =)

ajal.

semalam berita tak berapa best dapat.. sahabat seperjuangan, sama sekolah, rakan pengawas sekolah dan asrama, rakan sama2 moto, pergi meninggalkan dunia buat selamanya.. sedih sangat rasa bila arwah firdaus meninggal dunia akibat kemalangan motorsikal dalam perjalanan balik dari cameron highland..

ajal? sesuatu yang sangat tidak dapat dijangkakan kan.. tak kira masa, umor ataupun cara kita meninggalkan dunia ni.. kan? nak bersedia sentiasa tu penting.. sentiasa ingatkan mati... fuhhh.. bersedia ke nih kalau ditakdirkan kejap lagi kita mati??

kalau hari ni tidur, bangun tau2 sampai paris, mesti kejutan budaya kan? kalau tido,bangun2 tau2 ada dalam alam barzakh? fuhhh.. sentap..

menikah, sesuatu yang menyusahkan?

alhamdulillah..segalanya dalam hidup kini nampak lebih teratur..syukur pada Allah s.w.t.

lama rasanya tak dapat belek2 blog ni..ntahler.. masa pun betul2 rasa makin terisi.. mungkin saja jela meleraikan diri daripada internet.. hang ingat senang? =) cuba ler.. susah woo. diam tak diam, rasa terikat dengan dunia internet kan.. nasihat cheq, cubalah kawal rasa untuk sentiasa online tu.. dapatkan kehidupan yang realiti kat luaq sana.. macam biasalah.. apa jua dalam hidup kita ini hendaklah dikawal.. jangan berlebihan, kan?

hurm.. semalam, jiran wat kenduri, kenduri kawen.. umoq pengantin pon sebaya dengan cheq.. x sangka, kawen dah beliau.. mungkin jodohnya sampai dulu.. alhamdulillah.. bukan senang nak tengok lelaki yang berkahwin awal ni kan? sebab apa, cheq pon tak pasti..

apa yang cheq pasti, jika ada yang berkenan, eloklah dipercepatkan urusan pernikahan itu.. jangan bertangguh sebab yela.. bila dah terlalu kerap bersama dalam keadaan masih belum sah, banyaklah bisikan2 yang timbul.. elok niat nk menikah, tup2 terus tak jadi.. atas sebab orang ketiga ke, rasa bosan ke, dan macam2 lagil..

menikah ni perkara yang elok cuma mungkin adat dan penambahan istiadat yang asalnya dari mana, membuatkan pernikahan itu terasa sangat susah untuk dijangkau.. betul kan? bersabarlah.. kita ok je, cuma orang tua yang mendesak.. memang kena ada win2 situation.. oran tua tak terasa, dan diri sendiri tak terhimpit dengan masalah kewangan..

err..apa motif cerita topik gini ni?haha

tips memandu kereta

dah berapa hari x update blog, keluar topik gini..haha..sabo jela.. tapi tetiba nak bagi cadangan cheq pada pemandu2 kat luar sana..

antara yang berbahaya bila bawak kereta ni, cheq point out mana yang penting ya..
  1. blind spot.. ini kenapa kita tak boleh bergantung harapan(cewahh,dramatis) pada cermin sisi 100%..amat berbahaya, terutama nya bila ada kenderaan betul2 bersebelahan dengan kereta kita..kereta mungkin kita boleh jenguk kat tepi,nampak..tapi motorsikal, kebiasaan nya akan miss..
  2. yang kuning tu, bukan blindspot.
  3. teragak-agak.. boleh jadi bila memula bawak kereta ya.. bila mula bawak kereta, kita masih belum boleh meng'agak' keadaan sekeliling kereta.. jarak kereta dengan kenderaan di sekeliling..haa..ini bahaya!
tips seposen dari cheq..
  1. biasakan diri dengan memandu kereta dengan kekerapan yang lebih.. kalau rasa kurang yakin, bawakla abang ke,abah ke duk kat sebelah.. biasakan diri dengan mengenali kereta yang kita bawak.. time nih, bawak dalam taman pelan2 pon takpe.. nak bagi biasakan diri dulu..
  2. jangan rasa cemas bila menghadapi kecemasan ketika memandu.. rileks..bila memandu, bila kita cemas sebenaqnya x membantu apa pon.. kadang2 situasi akan jadi lebih merbahaya..
  3. kalau blind spot tu, cuba beli cermin tambahan tu, lekat kat side mirror.. boleh la nampak kenderaan kat tepi.. jangan pening sudahlah..hehe.. banyak sangat cermin yang nak ditengokkan..
  4. baca doa sebelum naik kenderaan. paling penting antara semua..
bukan panjang pun kan?hafal kejap je (^_^)
oklah..sekadar dari pengalaman cheq dalam memandu kereta..tak lama pon.. baru 4 tahun tapi hampir tetiap hari juga la bawak kereta sejak dapat lesen.. seb baik sekarang bawak moto je.. hehe.. ada soklan?

tukar baju..

lama rasanya blog ni bertahan dengan imej kaler kuning tu kan?rasanya adalah dekat setahun jugakla kalau x silap.. lama2 tengok, uisy.. bosan pulak rasanya.. waktu tu, betul2 edit template tu sendiri.. download template dari laman web perancis mana ntah, pastu teruih edit ikut try and error..

kali ni, minta tolong orang lain pulak ler.. adik azza namanya.. baru je kenal tadi.. minta tolong dier je editkan blog ni. simple tak?hehe.. macam cheq sendiri, bukan nya nak apa sangat.. janji blog laju, tak berat dengan widget yang macam2.. kali ni, header pon xder.. nak bagi cepat masa load blog..

jadi, entry kali ni saje jela nak bertanya ngan sahabat.. kot2 apa yang perlu ditambah ke kat blog cheq ni, terlalu simple sangat ke dansegala pandangan amatlah dihargai,cewahhh..hehe.. btw, kot2 hangpa nak edit full blog dengan harga yang sangat2 berpatutan.. klik la fb adik azza kita nih.. insyaallah.. x kecewa punya..hehe..

menyingkap usia 22 tahun

tahun ni bagi cheq terasa begitu istimewa sekali.. mungkin pertama kali dalam hidup cheq, tarikh lahir 27 november jatuh bersamaan dengan 1 muharram 1433 hijrah.. alhamdulillah.. masih dikurniakan nafas utk terus berada dalam dunia yang penuh dengan berbagai ujian ni..

subhanallah..cheq x mengharapkan apa2 pun hadiah atau apa sekalipun ganjaran.. cukuplah sekadar doa dan ucapan yang bermanfaat.. tahun ni cukupla umur cheq,22 tahun.. terasa kerdil sangat diri ni bila muhasabah diri sendiri.. adakah menjadi lebih baik dari tahun yang sudah2.. ataupun masih di takuk yang lama..

cheq berazam untuk memperbaiki diri sendiri untuk tahun ini.. insyaallah.. doa2 kan lah ya sahabat.. haa..alang2 ni pada sesiapa yang membaca entry kali ni, cheq nak amik kesempatan untuk memohon ampun dan maaf jika ada selama ni pernah tersalah bicara, menyakitkan hati dan jika ada dendam2 lama pada hangpa semua.. itu hadiah terbaik yang boleh cheq harapkan..

akhir kata.. di awal tahun ni.. azamkan diri kita untuk menjadi yang lebih baik.. moga kita mendapat redha allah s.w.t dan moga dipermudahkan urusan dunia dan akhirat.. Assalamualaikum w.b.t

*mendapat nasihat dari seorg sahabat yang betul2 menganggu fikiran dua tiga hari ini.. 'ko iz, kalau nak hilangkan kesunyian dan ruang kosong dalam hidup ko, carilah bakal zaujah ko,istikharahlah'.. erkkk..

korean drama

x kisahla apa tanggapan kamu2 semua terhadap drama korea..tapi bagi cheq, ada sesuatu yang ada pada drama2 korea yang menyebabkan cheq terlalu meminatinya.. malah cheq mengakui ianya adalah sebahagian daripada sesuatu yang membentuk peribadi cheq selama ini...

oh..begitu telus betul intro kat atas...haha..bukan hape...dah biasa dengan tanggapan bahawa lelaki tidak perlu untuk menonton drama sebegini..err...memang selalu kena senyum2 sinis dengan kawan serumah dulu and kakak sendiri..hehe..namun pernah tak korang terfikir..apa nilainya yang ada dalam drama2 korea? fuhh..

dalam hidup cheq sendiri, hanya pernah menonton 2 drama korea je.. full house dan sassy girl(baru habis tengok semalam).. kesan nya..hurm..yang pernah tengok je boleh ceritakan.. kan2?ok,sep sikit...haha

riso pulak nak tengok drama yang lain.. ingat lepas ni nak tengok winter sonata..ataupon ada yang lagi best?ntah ler... baru je mendaftar kan diri dalam geng2 cerita korea..

ada sesuatu pada watak ni,wat cheq terasa..
tapi, iyela..dalam apa jua sekali pon..hendaklah beserdehana okay?  jangan berlebih-lebih.. mana nilai yang baik, ambil lah.. yang buruk2 tu, tinggal lah.. satu yang miss nya dengan drama2 ni, walau ia kuat dengan nilai2 sesebuah hubungan, tetapi tetap diorang dengan gaya hidup diorang yang x sama dengan nilai hidup kita sebagai orang melayu dan islam.. hehe..

btw,tengok drama korea xkan menjadikan korang sebagai seorang yang lembut dan lembik.. tetapi mungkin korang akan belajar untuk merendahkan ego dan keras hati terhadap pasangan masing2..

muzik dan perasaan =) fuhh!


sesuatu itu ada ketikanya perlu diabadikan agar tersimpan kekal dalam ingatan..
agar sentiasa berada dekat dengan hati..
agar sentiasa menjadi penawar dikala hati berada dalam keadaan yang resah gelisah..
lemas dalam permasalahan dan dugaan yang dihadapi.. 
muzik..muzik adalah satu cara untuk menunjukkan emosi yang terpendam..
dalam lagu ini, rasa terbuai dengan indahnya melodi..
seolah mempunyai cerita nya sendiri.. 
inilah manusia.. 
tidak dapat lari dari hiburan.. 

cerita pasal pendam..baru cheq perasan..salah satu dari beribu lagi kekurangan cheq adalah cheq selalu memendam segalanya..apa jua yang berlaku, suka ke x suke ke.,sedih ke gembira ke..semuanya dipendam.. cheq x lah seselesa orang lain dalam mengadu masalah.. berkongsi segalanya..

hurm..masalah kan? sedaq ini adalah satu kekurangan.. cuma macam mana cara nak atasi perkara gini..yup..memang iz akui, kalau menjadi pendengar untuk orang lain, memang boleh aja..malah sangat suka sebenaqnya dengar masalah ni..berkongsi pendapat..tapi bila melibatkan diri cheq sendiri..hampeh..hehe

err, ada cadangan x macam mana nak atasi masalah cheq ni.. pada yang sudi berkongsi, cheq hargai sangat2.. =)

klia, Izzad ke Portugal

semalam cheq bersama dengan comel ke KLIA.. buat apa? alhamdulillah..salah sorang sahabat kami dari bebudak dkm p praktikal di Portugal.. waaa... sebagai sahabat, haruslah rasa gembira dan excited itu dikongsi bersama, yer dak?hehe


fuhh.. x sangka mamat ni boleh pulak praktikal kat tempat yang boleh tahan jauhnya..haha..kalau perlis ke, pahang ke boleh la gak terima..sekali ambik.. portugal teruih.. dah la p sorang2 je... ini baru betul merantau..kui3..merantau warrior betul p kat negara orang, betul2 berharap pada diri sendiri je.. nak harap sape lagi kat sana kan?

lambaian terakhir..kui3
takpela ijad.. moga hang dapat pengalaman baru kat sana.. berhijrah ni memang satu perkara yang baik..dapat kenal negara orang, jauh perjalanan luas pengalaman..kan2? err..time kami berempat (cheq,comel,edan ngan lehud) antaq tu.. macam2 nasihat dibagi terutamanya si Lehud tuh.. kemain nasihat..tapi baguih la apa yang dinasihatkan.. moga jadi peringatan bila kat sana nanti ijad..bukan lama pon kan? 6 bulan je kat portugal tuh..

tapi x pe ijad.. agak2 kalau ko sesat ke kat sana.. panggil lah tv3 ke, pemuda umno ke nak antaq ko balik malaysia..haha.. no hal nya lah..

kemain makan lagi depa nih..haha
btw, ak bangga ngan ko ijad.. moga terus sukses dekat sana yoo.. ingat nasihat lehud tu..jangan lupo.. k,bai..

puisi hanyut

hari ni, hujan itu turun lagi...
beza nya dengan yang lepas2, ia seakan terlalu lebat untuk diharungi..
mengapakah kebasahan ini begitu meresahkan?
perlukan menunggu matahari timbul, dikala segalanya seakan pudar di litupi awan tebal..
penat..penat untuk aku harungi semua ini.
terkadang rasa putus asa itu lebih hampir dari berusaha.
namun, sihat akalku masih merasakan putus asa itu sia-sia..
jangan lah aku hanyut,
jangan lah aku tewas dengan dugaan ini..
sesungguhnya Allah itu lebih mengetahui apa yang lebih baik untuk diri aku..
tabah dan sabar jalan utamanya, sinar yang dicari..insyaallah..


*err.. cheq x pernah tau apa itu seni..
apa yang cheq pasti, dalam setiap seni apa sekalipon,
ia perlu ditafsirkan oleh akal yang sihat dan hati yg celik..cewahhh..hehe (^_^)

mendekati dunia seorang rider

errrr,rider ok..bukan rempit.. not my style..cewahh.. hehe..dekat jalanan ni, memang ada yang cuba menjadi seorang rider yang ok, dan seorang rempit yang x ok.. perkara jelas dan nyata.. pilihla mana nak yer wahai sahabat bila bermotosikal ni..

hurm..saja cheq buat entry ini untuk kot2 ada antara pembaca yang nak tau serba sedikit tentang apa yang perlu kita ada (x kira apa sahaja jenis moto dan cc) bila menunggang motosikal di jalanan tak kiralah nak p kerja ke, konvoi ka..sama je.. aspek keselamatan jangan diabaikan wooo.. sekadar peringatan utk sahabat.. =)

jaket ni best sikit..selain warna dier yg agak menyerlah..dia siap dengan pad perlindungan untuk siku, bahu ngan tulang belakang..(abaikan mickey mouse tersebut)

 ini la pad yang dimaksudkan.. penting ni menda2 alah ni dimasukkan kat jaket atas tuh..

 errr, ni yang terpenting kot..fullface helmet.. fullface yang berkualiti skrg ni pon harga tak mahal sangat..apa salah nya keluarkan budget lebih sikit utk keselamatan sendiri jugak kan?hehe

 sarung tangan.. kalau nak beli tuh, perkara paling penting, saiz..tak terlalu besaq, tak terlalu kecik..menda ni kalau pakai ari2, boleh kembang.. elok time beli, ambil saiz yang agak ketat sikit..

 kasut.. tak kira lah jenama apa pon..yang penting kaki tu bertutup la...x mo tersangkut kat gear atau pon brek bila tak pakai kasut nih.. macam kasut ni ler..cheq boleh bantai pakai kasut badminton..haha

 extra info.. rantai moto pon kena la selalu dijaga..tambah kalau duk bawak hari..penjagaan rantai yang baik sebenaqnya boleh memanjangkan jangka hayat rantai yang digunakan..

 moto.. kalau rajin basuh ler..baru kilat...haha..

dalam apa jua situasi bila kita mengendalikan kenderaan.. asek keselamatan jangan lah sekali-kali diabaikan.. bukan susah pon..cuma kena biasakan diri jela untuk mendisiplinkan diri..kan?

ada sebab mengapa cheq letak single seater@seat cowl tu..kui3..  

single hingga akhir hayat?


err..selalu cheq menulis didalam blog ni topik2 yang membicarakan tentang perasaan, hubungan dan menda2 yang berkisar topik2 gini.. siap ada terima soalan kadang2 kat chat fb tuh bila ada yang bermasalah dengan pasangan masing2.. tapi bila duk ujan2 gini.. terdetik bahawa yang cheq duk nasihat orang, dalam masa yang sama cheq sendiri dalam dilema masalah yang sama..

cheq nak clear kan disini, sebagai satu akuan yang ikhlas.. cheq sendiri bukan lah seorang yang bagus dalam soal hubungan bila dikaitkan dengan wanita.. cheq juga kadang2 merasakan segala apa pengalaman bersama dengan wanita sejak dari bangku sekolah sehinggalah ke hari ini, berjayakah hubungan yang pernah cheq lalui??

cheq x nak tipu diri sendiri.. setiap kali cheq mencuba untuk mendekati wanita@mungkin ingin menjalinkan hubungan lebih dari sekadar teman biasa.. fitrah cheq sendiri yang menghalang perkara ini dari berlaku.. maksudnya? tak pernah cheq menganggap hubungan utk wanita yang bersama dan rapat sebagai lebih dari teman biasa..

masanya mungkin akan tiba untuk lebih serius dalam hubungan bila cheq telah bersedia untuk mendekatkan diri dengan si 'dia' dengan teruih ke mak ayah si'dia'.. buat masa ini, terus terang, cheq tak akan cuba untuk memberi harapan pada sesiapa sekali pon..(moga dikuatkan prinsip cheq ini, insyaallah)..

* single? jangan risau.. Percaya dengan janji Allah s.w.t , jodoh akan hadir..insyaallah..
err, lama xdengar lagu ni..besh!

persamaan kucing dengan wanita

selain dari mak, ayah, keluarga dan member2, cheq hanya sayang kucing cheq... dan kalau jadi apa2 kat beliau..cheq rasa macam serba x kena je..

dua tiga hari ni beliau buat perangai ler pulak..x nak makan,minum nak pulak..tengok perut makin mengurus pulak tuh..bila kita duk slalu dukung dier, berat dier kalau berkurang..mesti terperasan punya la.. sedih woo, kalau si vico ni sakit.. riso toksah habaqla.. hurm.. sian bila beliau x lalu makan..

malam ni beliau duk terbaring je kat tepi lantai ni haa.. sian tengok.. hurm..nak tak nak start jugakla moto tu p econsave..hujan tak hujan,tak kira..redah jugak la.. p beli whiskas yang basah tuh.. selalu kalau beli yang whiskas basah perasa salmon+tuna laju je melahap budak nih..time bayar macam aneh pon ada..baju basah2 datang, beli makanan kucing je?ek eleh..haha

alhamdulillah...balik je..habis jugak lah sepeket tuna tuh..hurm..baru rasa senang bila beliau nak jugak makan.. ingat sakit tekak kot..ke memilih sangat makan nih..kucing ni macam perempuan.. tak boleh diturutkan sangat semua kehendak diorg..kui3..lagi satu persamaan wanita dengan kucing..mereka ni suka sangat diberikan perhatian bila sakit, rasa susah dan kalau boleh hendak sentiasa diberikan perhatian ler senang crite..kui3.. betul ke? eh..ke salah..hehe..memandai je iz ni.. =)




* kenapa ada yang takut dengan binatang yang bernama kucing ni ya..dahla jinak.. x cakar punya.. ceciter.. ceciter.. (^_^)

wanita sukar menerima perpisahan?

ok..bayangkan situasi macam ni..korg ada seorg teman yang baru je kehilangan tunang tersayang akibat kemalangan yg mana ikut plan nya, hujung tahun ni cadang nak menikah nya.. Sebagai teman yg rapat, rasa sedih tu dikongsi bersama.. Ngah bersendirian, terhasil tulisan dimana cadangnya nak beri pada teman tersebut sebagai motivasi dan semangat hidup.. Tapi rasa serba salah takut akan lebih menyedihkan teman tersebut..apa pandangan korg.. Nak bg ke x?? Hurm..

ok..ni status cheq kat fb aritu.. ada la yang memberi pendapat masing2..alhamdulillah..bincang punya bincang, iz pon bagila puisi yang iz tulis kat kawan iz tuh.. macam yang disangkakan dier boleh menerima nya..hurm..terbukti kalau lelaki yang kehilangan seseorang yang dier sayang, dier masih boleh rasional dan berfikir dengan waras..cuba kalau wanita.. iz pasti,memang sukar untuk menerima dan makan masa yang sangat lama untuk mengubat rasa kehilangan tersebut..kan?ke salah??hehe..

err..iz kongsikan disini ya..macam puisi ke macam sajak, x pastila..yang pastinya, masa iz menulis ni, seolah-olah tangan ni berjalan tanpa berfikir dan macam iz meletakkan iz sendiri dalam situasi kawan iz tuh.. jemput baca yer!

seputih salju suci,
membujur kaku,
menggamitkan kenangan,
di persada waktu,

kala janjiku yang ku buktikan,
di jari manismu tanda ikatan,
kau dan aku disatukan,
bermulalah impian bersama.

bermesra dan bermanja antara kita,
ku harap selamanya dalam ceria,
terpegun aku kini tiada,
suara manjamu menusuk jiwa,
engkau yang pergi tiada kembali,
menemuiNya oh disana.

meronta kini hatiku tanpamu,
berderai impian berkecai,

ku pergi ke pusaramu,
menyedarkan aku,
kita hanya insan tiada yang kekal.

*maafla..lama x online.. modem rosak =(..
ni baru pasang internet balik..ambil unifi..alhamdulillah..

Ke Sg gabai dan cerita tanpa tenet..

Tadaa.. Kembali menghupdate setelah sekian lama menyepikan diri dengan dunia internet.. Bukan hape.. Habis modem kat umah ni short kena petir kot.. Dengan pc2 skali pon rosak.. Takpela.. Saba jela.. Nak buat camne.. Dah ajal la tuh modem ngan pc.. Mintak baru mungkin?? HahA

Aritu adalah join konvoi dengan radzif dengan edan.. P mana?? Sungai gabai yang kat langat tuh.. Err.. Rasanya kan, manusia ni memang fitrah dia akan kembali pada natural la.. Kan?? Hehe.. Mana melawat berjalan ke hape, mesti nak jugak ke sungai.. Alam semulajadi.. Sejuk pulak tuh..berendam leh tahan lama gak... 2 jam je boleh tahan.. Pastu kecut abis sume.. Haha.. Menggigil naik atas pastu makan nasi paling sedap dalam dunia.. Nasik free, nasik kerabu special edan blanje.. Jasamu dikenang edan.. HahA..

Tapi kan, dalam seronok2 tu, ada sedihnya.. Huhu.. Sedih tengok nasib bangsa kita kat sana yang berperangai hampeh.. Tgk anak2 gadis melayu yang dengan buayafriend masing2.. pakaian?? Masyaallah.. Hai.. Apalah nak jadi ngan adik2 kita ni.. Tambah yang gadis2.. Mana la p sifat malu korang wei??

Iz betul2 berharap yang bakal isteri iz nanti terpelihara daripada dipegang dan dinodai oleh jantan lain.. Susah nak percaya gadis zaman nih.. Iz pasti masih ramai yang masih menjaga kehormatan diri masing2.. Insyaallah..

*gamba balik keja upload.. Boleh ya?? =)

jangan berdebat soal jodoh bro.

camne dengan perasaan korang dan tindakan korang bila berdebat dengan mak ayah korang tentang jodoh??

wuisy..mau tersedak mana yang tibe2 baca pedahuluan gini kan?haha... saje je xder angin,teruih dengan isu gini..okla..mungkin ada yang samar2 dengan pendahuluan gitu..kita bagi contoh sikit..boleh?ok..kalau gitu..cuba bayang satu situasi yer macam contoh yang iz bagi nih..

contohnya bila korang ditanyakan tentang perkahwinan.. bila si emak bertanya bila nya nak kawen?? korang pon balaslah..ala mak..muda lagi kot..kerjaya pon x kukuh lagi..lagi pon muda2 nilah nak cari aset buat masa depan..yer tak?

at last, dibalasnya mak korang dengan jawapan yang sempoi sesempoinya..si emak membalas kembali dngan spontan nya,'hang nak tau,perkahwinan tu sendiri akan membuka pintu rezeki..dan aset yang paling berharga dalam dunia ini adalah isteri yang solehah dan anak2'..masyaallah.. x terdiam korang?haha

jadi kesimpulan untk entry cinonet kali nih, silalah jangan berdebat dengan mak hangpa.. diorang lebih berpengalaman.. =) btw, segala cerita kat atas ni rekaan semata-mata.. tiada berkait dengan yang hidup maupon yang telah pergi..cewahhh..hehe..

ada nak tambah pape?debat korang dengan mak korang pulak..haha..

konvoi raya 2011 (awas,gamba banyak yo!!!)

fuhhh..letihnya tak abis lagi..cuma yela,  nak berupdate blog ni pon perlukan tenaga yang mantap!!! hehe..jadi haruslah berehat secukupnya hari ni,manfaatkan betul2 lepas balik beraya konvoi semalam ke utara.. meriah, best nya? toksah habaqla..memang terbaikla.. biasa lah.. dengan perangai dan otak bebudak dkm nih...haha..tak boleh dipertikaikn kesengalan nya bila berjumpa lepas lama terpisah..cewahhhh..haha

yer, pukul 5 pagi!
tu dia..sesi bergambar bermula dari pukul 5 pagi..haha..saba jela..yela..kitorang gerak dari kl pon dah 5 pagi..takmo lewat sampai kat rnr rawang pukul 6 pagi.. alhamdulillah..semua pon jenis manusia punctual.. takde la lewat nak mulakan perjalanan..pakat solat jemaah, pastu teruih sarapan.. kemain lagi sarapan..makan telur separuh masak..pastu tak lalu..haha..

belajar cara guna kamera cara yang salah..haha

then dalam kul 10 lebih kurang gitula,sampai kat bagan serai..rumah pertama yang diserbu..Azmy Firdaus.. kat sini makan,toksah cakapla..dahla mantap,sedap betul.. perut memasing kemain lagi dah lapo..apa lagi?bedal!! haha..mesti tuan rumah takut menengokkan gaya makan kitorang..terutamanya cara makan mr Comel and Zaki..haha..Jangan tegur!!!kui3..dari sana teruih p ke umah comel..tapi tersinggah taman dekat zoo taipin la pulak..takpe2..layankan aje..


antara gambar2 yang sempat di snap kat taman apa ke nama tu..sebenarnya ada ribuan lagi gamba..tapi xpela..banyak sangat gamba nanti, takleh panggil blog dah..kena panggil album gambar pulak,kan?haha..jadi makanya, simpan gamba2 yang lain dalam komputer..tuk tatapan sendiri jela..hehe..kat sini je berapa lama..macam2 menda jadi..siap sesat bagai dalam pekan taiping..sebabnya?hehe..salah iz sendiri..sebab dengan yakin dan pastinya, p follow keta ntah sape ntah..seb baik tak jauh lagi ikutnya..sempat lagi la isi minyak ngan isi angin tayar sementara duk sesat tuh..

berjalan sampai tercabut selipar tuh..hehe
ha..ni nak kenalkan juru gamba rasmi kami,En Fareez.. beliau merupakan jurugambar professional yang dimana hasil kerja dier diiktiraf sebagai 5 bintang..hehe..sama2 belaja tangkap gamba selalunya guna kamera dier jela..yerla..cheq ni belum mampu nak ada kamera sendiri..yang ada cuma la minat semata-mata..hehe..takpe..akan diusahakan jugak..nak sangat pakai DSLR..hehe..

dari rumah azmy>comel>ery>chawie>kiwi>lehud..smua ni ambil masa dari kul 5 pagi sampai la 1 pagi..kemain lagi kan?nampak benar jalannya tuh..mengikut data dari GPS mr Edan, jarak lebih kurang 700++ km gakla konvoi tahun ni..hehe..patutla letih badan..dalam perjalanan segar je..

yer..gamba sendiri perlulah dibesaqkan..tuan blog katakan..sorry!hehe

disini waktu sampai kampung dah..bukan kampung cheq ya..ni lah kampung mr chawie..oh,lupe pulak nak gtau..chawie ni pon member iz..rakan blog jugak..tapi dier nya blog bukan macam iz nih..ramai dah follower..siap tunjuk cek nuffnang dier lagi kat cheq..wow..mantop earning dier..hehe..leh la wat duit raya..nak serius macam dier, tak boleh lagi..iz lebih ke arah nak dekatkan diri dengan rakan follower..bukan duit yang dicari,komen yang satu pon cheq hargai sangat2..hehe..

sebahagian yang join..hehe
maka yang depan yang interframe itulah pengarah program kali nih..nama sahabat ni lehud..memang kedekut mamat ni..kedekut timing...haha..setiap rumah kalau dier tak bangun,pakat melepak tak hengat dunia la jawapnya..hehe..btw..must admit..memang seorang pengarah program yang baguih..takdak cacat cela langsung prongram konvoi tahun ni..semuanya perfect..hehe..thumbs up mr lehud..tahun depan hang jadi pengarah program lagi ya.. setelah dilantik secara rasminya oleh mr penghulu, en ery.. kata nya tahun depan nikah..apa lagi..pakat serbu la kenduri ery..amacam lehud.set??


eh..novel ke update entry nih..kemain panjang nya?nak buat part2 selalunya memang takdela sambugan nya haha..sorry yer geng,kalau entry ni terlalu panjang untuk manusia normal membacanya..biasala..excited kemain dapat join konvoi gini..kenangan seumur hidup yang perlu diabadikan dalam blog..kalau x hupdate,lupa gitu jela..nak buh gamba lagi tak?jap..buh lagila sekeping dua..hehe..kejam nya..banyak toi gamba nya..

keletihan memandu.
ya..disini disertakan gamba pemandu keletihan yang sempat disnap pada pukul lebih kurang 12 malam..time ni letih dier...fuhh..tak terucap dengan kata2..rasa macam nak terlelap je..seb baik ada co-pilot..en fareez sebagai penyelamat..nak harapkan falah?haha..toksah mimpila..tak reti bawak auto kunun..kui3..layan kan jela..tapi letih falah, mengalahkan driver..haha.


errr..cukupla setakat ni..hurm..apa yng boleh dikatakan dengan konvoi ni?tersangatla best melampau sehingga menjilat jari..hehe.terbaik la dengan segalanya..trimas kepada geng2 utara yang sudi menjemput kami datang umah..hangpa punya turn ya tahun depan..jangan lupa pula..hehe..ada masa dan kelapangan,insyaallah,jumpa lagi..moga persahabatan kita kekal hingga akhir hayat..insyaallah..amin.. assalamualaikum..

pernah x?

  • pernah tak dalam hidup korang, ada sehari di mana hari tuh, hari korang tak pernah fikirkan apa masalah pun, hanya mengingati yang indah2 sahaja, bersama keluarga atau orang tersayang, teman yang lama x berjumpa??
  • pernah tak, korang rasa begitu terpilih untuk mempunyai teman2 yang baik dan memahami diri korang??
  • pernah tak korang rasa, korang patah balik zaman kanak2, x terbeban dengan tanggungjawab di sekeliling korang dan happy tanpa ada apa pun masalah walau untuk beberapa minit dalam hidup?hehe
  • pernah tak teringin nak main menda2 yang tak pernah anda main waktu zaman kanak2 korang, walau malu nak main menda tu balik time korang dewasa??
ini semua cheq lalui semalam!!haha..nak tau ceritanya??ni nak cerita la nih..hehe

semalam kawan2 kelas cheq maila beraya..kami ni memang rapat kemain la..sahabat la katakan.. sekali mai, haaa..amik kau... syok woo..meriah abis satu umah.. mula2 datang beraya,biasela..makan2 kuih,nasik...last2 masing2 duk terbaring dalam bilik,kekenyangan, kepenatan selepas seharian beraya keliling selangor..haha..

so dalam duk baring2 tuh..ada la yang bagi cadangan yang bernas...p fun fair belakang umah nih... p la ramai2 duk jalan kaki p..macam nak p beraya pon ada gak..haha..

kat sana duk main menda alah keta nila..bestnya, fuhh..terasa puasnya..seumor hidup x pernah try lagi..ni la first time main..yela..kecik2 takde peluang nak main..saba jela.. main sampai berpeluh2..injured pon ada..haha..  korang pernah main x?


err...sekali sekala jadi separa matang, budak2 best jugak rupanya...hehe..  btw.. jom main lagi sekali.. haha.. apa?? xpernah main??kesiannn..hehe (eksyen sat seminit,haha)

jika dlm hati masih ada cinta terhadap Agama

kadang2, gua terfikir..sebenaqnya apa yang gua cari dalam berblog? semua sibuk mengejar trafik.. semua sibuk mencari berita2 terkini,perkembangan artis...

dari pemerhatian gua yang naif ni, gua perasan yang apabila entry yang melibatkan gosip,cinta dan sewaktu dgn nya, memang masyuk lah visitor yang mai menyinggah.. dan apabila entry yang melibatkan dakwah dan peringatan, dipandang sepi..haha..fact.. pahit tapi benar..

ingatlah sahabat.. tak salah untuk bercerita tentang apa sekali pon(namun ada batasnya)..selitkan sedikit peringatan, walau xkanlah menyumbang trafik menggila pada blog hangpa.. namun biarlah bermanfaat untuk hangpa kat 'sana' nanti.. mintak ampun naa,kalau ada terkasar bahasa.. (^_^)

bila populariti menenggelamkan identiti diri, dan matlamat hidup,segalanya diletakkan ke belakang untuk mengekalkan populariti tersebut :(

modifikasi ninja 250r


err..kembali ngan entry bergambar..semestinya bukan sesi wordless wednesday ok..hehe..sila jangan salah faham yer..

saja jela wat entry ni..sebagai kenangan untuk cheq bila dah tuo2 nanti nak belek2 tengok baca entry2 lama..ke anak cheq ka,cicit cheq ka nak baca..(kalau dipanjangkan umoq..)

ni la antara modi awal yang cheq buat kat moto cheq..modi2 biasa je..2 menda yang difikirkan awal2 sejak beli..memang plan awal lagi nak tukar 2 part ni..

  1. yang part no 1 tuh, ekor mau tukar..ekor standard ninja agak kureng sikit di pandangan mata cheq nih..tu yang order dari seberang (indonesia,dr sis rika)..order,sampai je pasang sendiri.. tak susah mana pon nak pasang..dalam 6 jam je duk belek menda alah ni..haha..sabo jela..org takde pengalaman la katakan.. harga pon murah.. RM 150.. 
  2. menda alah ni dinamakan radiator cover..penting..antara part yang perlu diutamakan sebab apa? sebab dier sebagai pelindung radiator.. kang tak pasai2 kena batu ka,apa ka, nyesal tak sudah..haha..baik la pasang awal2..murah pon murah..beli dari bos Kirana..pon dier amik dari seberang.. RM 80..
  3. part no 3 ni special sikit.. tukar bukan pasal apa pon..sebab yang asal telah dikorbankan oleh seorang wanita yang cuba nak angkat  moto ni lalu jatuh gitu aje..huhu.. seb baik wanita tu tak cuba bawak lagi moto ni..baru naik je.. takpela..nak buat camne..kena ganti..amik yang nih..elok sikit..boleh laras. cari kat jalan sentul..rege,RM 300..
dalam duk jumpa geng2 moto ni..apa yang cheq perasan, dah bertambah golongan wanita yang berminat dengan dunia motor2 ni..zaman dah berubah ka? hangpa tak takut ke naik moto nih??hehe

arghhh..gua taknak maaf kan lu der!

adusss...dah tinggal berapa jam je lagi ramadhan nak pergi meninggalkan kita..yer dak?huu..cepatnya masa berlalu..x tersangka sungguh..erkkk.melambangkan umur insan yang begitu pantas berlalu..sedaq atau pon x...tau2,dah meningkat je usia ni..dari kecik,masuk zaman skola,sambung blajaq, kerja dan seterusnya..pasni zaman bersama pasangan(kawen), pastu menjadi ketua keluarga bersama anak2 yang comel..jadi datuk(kalau panjang umoq) pastu.....??

apa je yang diisi dalam hidup kita ni sebenaqnya??muhasabah diri pulak pagi2 nih..hehe..motivasi balik...apa yang kita dapat dari bulan ramadan yang dah berlalu..dan apa yang kita akan bawak untuk meneruskan hidup untuk tahun yang mendatang..adusss..sentap2..

cheq rasa teruk sangat kadang2..cuba tengok apa yang kita tuju dalam hidup??sebenaqnya banyak lagi ruang dalam hidup yang perlu diperbaiki kan?kena akui, cheq selalu diperingatkan untuk mengetahui matlamat hidup yang sebenaqnya.. jangan sampai dah terlewat baru nak jelas dengan matlamat hidup masing2.. disinilah perlunya mensucikan hati, perbaiki hubungan sesama orang yang berada di sekeliling kita..

perbaiki hubungan org yang berada disekeliling kita?errkkk..ni sebenaqnya tujuan entry iz kali nih.. iz nak minta maap kat hangpa semua sekiranya ada tersalah silap,dalam berkata-kata(menaip), ataupun apa saja salah silap iz..mintak ampun yer geng? tak sengaja kalau tersakitkan hati, terkasaq bahasa..biasalah..khilaf yang tak dapat dielakkan.. jemput mai raya umah yer.. kambing golek disediakan..hehe (sila jangan percaya!)
*jangan la x maafkan yer macam tajuk kejam di atas yer sahabat.. ada nak minta maaf??silalah mengomel kat sini..hehe

tanda2 kedatangan hari raya.. (sedih version)

err..semua duk cerita tentang tanda2 lailatul qadr, cheq nak ubah pulak perspektif pembacaan korang dengan baca topik lain dari yang lain..hehe...topik tanda2 kedatangan hari raya..boleh kah?boleh la yer..

motif gamba??
apa yang cheq perasan bila membicarakan tentang hari raya, setiap tahun pasti akan berulang perkara yang sama.. bukan x elok,cuma yerla...bila lagi nak ubah cara tibanya hari raya.... contoh yang paling dekat dengan kita,nak tau? cuba tengok tv...mesti iklan ke, rancangan tv ke, semua akan keluar yang sedih2... tak caye? tengoklah nanti..pelik kan kadang2.. raya ni bukan sepatutnya menjadi satu kegembiraan kah?haha..sabo jela..

contoh iklan yang bakal keluar ala2 ginila...sedih tu bro...hati keras macam mana pon ,pasti tersentuh punya la...kalau x tersentuh tu,x taula nak cakap apa...hehe,...memang hati konkrit la tuh..sebab yang pastinya, bila hati dijentik dengan kisah2 ibu, sedaq x sedaq, menangis gak ler.. tapi cheq x menangisla.. tempat keja ni..haha..kang menangis kang, x respek pulak junior kat gua..haha..hangpa layan sat na..



amacam bro,sis?sedih tak..hehe..wat yang x balik kampung nun jauh kat mana ka,call2 ler mak hangpa..x pon chat fb ngan mak..zaman dah canggih...jangan la lupakan ibu kat kampung..*ke nak terus call nih..  hehe

tutorial menjadi pendengar yang baik!!

arghhh..cheq terpanggil nak ulas bab ni sebab bunyi nya mudah tapi sebenaqnya memang kena belajar perkara nih...mendengar?memang senang je bunyi nya tapi sebenaqnya bukan senang..perlukan skil dan perlu praktikkan selalu..hehe..

serius..perkara ni agak penting wooo...bukan mudah menjadi seorang pendengar yang baik...tambah la kalau untuk menjadi pendengar dalam konteks kawan, keluarga, mahupun sesama suami isteri.. cheq cuma boleh ulas perkara nih dari perspektif pandangan iz..hehe..macam biasala..mungkin pendapat hangpa berbeza,yer dok..

err..buat dalam bentuk point lah..boleh?sat na..

  • seorang pendengar yang baik tidak semestinya menjadi patung yang senyap sunyi,tanpa pernafasan..ini x, kadang2 bila kita nak luahkan sesuatu tuh, yang mendengar,dah macam tunggul kayu pon ada..haha..maaf la kalau kasaq sangat bunyinya..tapi,benar kan? tambah kalau wanita,dier memang suka meluahkan dan berkongsi masalah,..memang dier expect kita utk dengar.,walau dier taknak pon jalan penyelesaian nya kadang2..betul x?ke salah..haha..tapi yang mendengar,janganlah senyap jeerrrrrr..layanknlah dengan memberi pendapat..biaq nampak komunikasi 2 hala, takla kekok situasinya nanti..ok!
  • jangan alihkan topik yang dibincangkan dengan isu2 yang x berkaitan...contoh?hehe..orang tu dok pongpang2 cerita pasal hubungan dier dengan keluarga yang berantakan,kita boleh bantai menyelit cerita pasal roti john bazar ramadhan bangi yang x sedap.. spoil mood,teruih  tak jadi luahkan perasaan...
  • jangan lah duduk jauh2 sangat..dah macam mesyuarat lah pulak..duk dekat2..biaq ada body contact (*awas,lelaki sama lelaki,atau suami isteri sahaja..bukan muhrim jangan nak mengada..harammm!!)..penting..sebab bila dekat,terasa selesa untuk meluahkan sesuatu,yer dak?
  • errr...cukup setakat nih..banyak pulak rasanya..amalkan basic yang ni dulu dalam nak menjadi seorang pendengar yang baik..ok then, kalau ada yang nak bertanya lebih lanjut,atau nak membangkang,silalah kumin2 ya!!hehe

tips lulus ujian JpJ

erkk?apakah tajuk di atas...haha..sabo jela..utk makluman tuan2,semalam bersamaan 15 hb,bersamaan 15 ramadhan, cheq p buat test JpJ untuk kelas B2..uisy..riso dier,toksah nak habaqla...cuak wooo..x sangka, buat juga akhirnya lesen ni setelah bertangguh selama berapa tahun daa..lama woo..yela,bayang jela,pas spm dulu amik lesen keta,tangguh punya tangguh,lesen moto ni,5 tahun kemudian baru amik..*jadi pesan abang kat sini,hangpa yang baru pas abis spm tu, baru belajar kerja kat mana2 ke sementara nak sambung blajaq, settlekan lah lesen tu...amik teruih lesen keta moto..nanti bertangguh jadi macam abang ni haa..

erkkk..x mo panjang2 cerita,terus ke main point la ya..tips?? sebenaqnya bukanlah tips pon..cuma pengalaman jela...hehe...

  1. paling penting sekali, mesti kena tenang..jangan gabra,gemuruh2..x elok..tau,mesti hangpa takut tengok abg2 JpJ yang misai lebat tuh.. tapi tetap,mesti kena RILEKS.. kalau panik,fuhh..sukar woo... satu tip nak tenang, banyak berdoa...moga dipermudahkan urusan..
  2. abaikan calon2 yang FAIL sebelum korang nya turn.. tau,tengok ada yang mengundur kat bukit, jatuh dari titi kah, jangan riso...wat steady je..jangan duk riso kat org lain..fokus untuk ujian diri sendiri..
  3. jangan OVER CONFIDENT.. ini penting cheq oi.. kalau terlalu yakin pun payah jugak..orang suruh bawak gear 2, hangpa p bantai gear 4..haa sudah..tu yang boleh jatuh titi,jatuh motor..bahaya tuh..
  4. ikut apa yang hangpa DIAJAR..jangan berfikir luar kotak kalau soal amik test JpJ yer?haha...kang lain yang diajar,lain yang dibuat..peluang utk failed tu memang lah cerah..hehe..

err..cukupla tips yang diberikan..last sekali, bila dah usaha semua...tawakkal dengan result...insyaallah..nak lulus tu tak susah...ok then...moga ni mampu menjadi motivasi terbaik untuk adik2 (abg2 atau kakak2 yang belum ambil lesen pon bolehla..hehe) untuk mendapatkan lesen secara sah, bukan lesen terbang yooo.. ok,peace, assalamualaikum..

*bolehlah buang sticker L kat motor ni haa...yesz2!!! haha

apa pulak pengalaman korang??

spontaneous friday

asyik segalanya dari perspektifku..sekali sekala nak juga dengar dari perspektif hangpa pulak..haha..boleh ke macam tuh??

hurm,topik apa nak dibincangkan ya..
oklah,belasah jela..baru kena dengan tajuk entry,yer dak..

apa pendapat korang dengan cerita tahajjud cinta?dari segi +ve dan -ve..apa2 aje pendapat..tak kisah..hehe

tq ya,rakan follower yang sporting.. (^_^)

alamat korang?? cepat2!! hehe

Pagi yang nyaman nih, dimulakan dengan senyuman.. Tapi xlama.. Bila dapat tau kasut sudah kena rembat.. Adusss.. Bukan nya mahal sangat pon kasut nih.. Kasut utk bawak motot tu.. Sabar jela.. Hurm..

Takpela.. Anggap jela sedekah bulan puasa..apa sangat la nilai kasut tu jika nak dibalas dengan maki hamun dan sumpah seranah.. X berbaloi kan?? Jadi redha jalan terbaik..*mood macam baru putus cinta,haha...

eh,sebenaqnya nak gtau pada sesiapa yang komen pada entry sebelum nih, iz minta tolong,gtau yer alamat sebelum sabtu ni ya.. korang hantala email tu dkt FB iz, ataupon melalui formspring?(*eh,boleh ka??))..
hurm,cepat2 ya... takut kalau lambat nanti,posmen balik kampung..semua tau yang komen entry sebelum ni..takder yang terkecuali.. tq guys and sis yang sporting!! hehe


*update., kad telah dibeli dengan jayanya..tinggal nak tulis dan pos aje..hehe..alamat,cepat2 ya!!

Vico sibuk nak masuk dalam gamba..biaq p lah..

    sapa mau kad raya??hihi

    actually(sebenarnya), iz memang suka pos2 kad raya..sebab apa??iz rasa macam seolah-olah mengimbau balik zaman skola2 dulu time pos2 kad raya..tapi time tu takdela hebat sangat nak p pejabat pos kirim2 surat pakai setem nih...yela..bebudak skola..apa tau...lesen pon tarak..bawak moto dalam taman pon takut2 time tuh..kan?normal2..

    eh,melalut apakah??hurm..sambung cerita...zaman skola dulu,normal lah kalau kirim kad raya pakai tangan aje..ada ke patut sesama kelas pon mengada nak bagi kad raya?hahaha..sabo jela..kalau nak bagi kad kat kelas lain, guna orang tengah..apa daa..yela,zaman kita dulu2 nih,mana lah ada email,akaun facebook,enfon pon,dah last2 form 4 baru pakai..

    Motif gamba?? rinduu nyerrrrrrr kat kampung halaman.

    tapi kan, lagi best kan kalau dapat kad yang sebetul-betul nya kad...standard..kalau nak dekat raya,biasalah kalau tertunggu-tunggu kat peti surat dpn rumah,tunggu kad raya...isy...x sabaq pulak nak menghantar kad raya..kalau nak tau,tahun lepas,raya..dekat 30 kad iz hantaq..puas rasanya bila hanta,tau sampai..itupon dah cukup...ala,standard kad raya,setem baru 50 sen je..satu malaysia leh anta..berapa la sangat nak dibandingkan dengan keseronokan orang yang menerima kad raya tuh..hehe..

    hehe..so tahun ni nak ulang la menda yang sama..iz peruntukkan 50 keping kad raya..20 sudah reserved utk bebudak kelas iz..ada lagi 30 keping je..sapa nak,silalah pos alamat kat cheq ya??insyaallah,iz akan pos bila dah memenuhi quota yang ada nih...hehe.. Assalamualaikum (^_^)..


    cepat2 tau..hehe

    lelaki hanya perlukan seseorang yang...

    ada bezanya diantara mereka yang mencari jodoh dengan hanya mencari dari rupa paras wajah yang menawan...betul,terutamanya pada pihak lelaki..dari mata turun ke hati memang tak dapat lari dari konteks pencarian jodoh yang dikehendaki..

    sebab inilah yang mengakibatkan seseorang itu tertipu dengan cantik ayu nya wajah seorang wanita..dibalik kecantikan itu sendiri belum mencerminkan peribadi seseorang wanita itu yang sebenarnya..mugkin jadi,kecantikan itu hanya satu topeng pada peribadi yang cukup hampeh..hehe

    tak tahu sejauh mana kebenaran yang mengatakan kecantikan ataupun kekacakan seseorang boleh mengurangkan tahap kesetiaan..ntah la..soal ini,kena lah tanya tuan badan yang berupa kacak,dan cantik2 kat luaq sana.. ada benarnya..ntah la..mungkin soal mencari ganti tak pernah menjadi masalah pada diorg ni kot...kan??



    tapi kecantikan terdiri dari mata yang memandangnya..hang tengok huduh,kalau cheq tengok cantik,nak buat camne...kat sini,boleh kot apply kata'segalanya dari perspektifku'??oh kena pula tagline kat atas..haha..saja je la update spontan malam ni..ada apa2 nak kumin2??hehe..silalah!!

    konvoi p makan durian

    alhamdulillah..baru je balik ikut konvoi p makan durian sepuas-puasnya kat mana ntah..jenderam kot..tak pasti...tapi yang pastinya, memang syokla ikut diorg ni..best woo..pengalaman baru la katakan..tapi itula pasalnya...kekok betul..x kenal sape pon..sorang pon x kenal..main ikut je konvoi nih.. seb baik jumpa petronas LLM tu cepat..kalau x ,kena tinggal la jawapnya..hehe..


    ada la dalam 15 min kumpul kat situ (x tau yang lain tunggu brape lama) sebab iz datang lambat..haha..pastu terus gerak..tak ingat la brape biji semua yang pegi..tapi agak ramai juga la..tapi ok apa...sorang rm10 je, pastu makan la durian tu sampai lebam..haha..sabo jela..


    tengok moto diorang ni..macam2 design ada,kan?hehe..tergoda juga tengok moto orang lawa2 ni..tapi moto Iz?standard gaban tuh..tuh baru design..belum cerita bab bunyi pom3..macam2 jenis ekjos ada.. macam terachun pon ada nih,nak tukar ekjos..tapi xpe..sabo2..tunggu warranty abis dulu.lagi pon,alang2 nak tuko, baik amik yoshi je kan?hehe..baru best bunyinya...


    tengok2..banyak tu durian..ni panas badan toksah cakapla...malam ni, ntah camne la nak tido agaknya?hehe..air cap badak pon x lut dah ni rasanya..hehe.. balik makan durian tadi, singgah tengok bola pulak kat restoran Perantau Hill..ada sape2 duk bangi?mesti tau tempat ni..lawa tuh tempatnya..elok lah bawak anak bini makan kat sini skali skala..tempat dier special bangat..

    tapi boleh dikatakan yang otai2 rider ni kebanyakan nya tersangat la peramah, dan x kedekut kongsi ilmu terutamanya dalam bidang permotoran..tapi kalau ikutkan,dapat ikut diorg waktu balik tadi pun dah kira ilmu gak tuh..cara cornering,memang ala2 professional betul lah..insyaallah..jika berkelapangan,leh join lagi konvoi2 camnie..hehe..

    ada sapa2 minat nak join pakai Kawasaki?

    bersih??kotor??adilkah.

    ok,hangat betul isu BERSIH ni..kan?sampai tak terlayan dengan prinsip masing2 tentang BERSIH..semua maukan pendapatnya sahaja yang diterima..tetapi perasan tak..apa yang rakyat aka iZ sendiri mahukan daripada BERSIH itu sendiri??

    iz bencikan dengan suasana politik sekarang..jujur iz katakan, iz setuju tiada siapa yang boleh berlaku adil seratus peratus..tapi siapa yang kata rakyat mencari keadilan sepenuhnya..mungkin kesilapan manusia,kekurangan manusia..ada lopong sana sini dalam memerintah..tetapi tidaklah sehingga membenarkan perkara yang salah..

    apa penting nya menyebarkan klip video seks?? apa perlunya menentang hukum hudud?? apa kelebihan nya menguasai media secara total??

    sikit je tuh?bagi iz, yang paling penting, kemungkaran itu jelas.. yang jelas, jika ada fitnah berleluasa, cubalah bertindak dengan cara yang baik.. berhimpun secara aman!! salahkah?? xnak menjadi rakyat yang jika disuruh duduk,duduk..suruh berdiri, berdiri.. penting untuk rakyat mendapatkan hak mereka.. jangan fikir kita nih.. fikir masa depan bakal anak2 kita yo...peaceeee!!!

    * bila baca puisi peludah warna dari A. Samad Said, sedih pulak rasa orang yang menentang habis2san BERSIH ini.. nak baca?silalah google..hehe

    kontroversi tahajjud cinta

    amboi2..tahajjud cinta ni..kemain lagi..awak saya,awak saya..hehe..gitu pun boleh ya??macam cinta budak2 sekolah je..cewahhh..haha..siap boleh berdua-dua,jalan sama2, ntah ler...sapelah agaknya pengarah dia ni..

    tapi ikutkan,style juga tengok Fazura cakap arab.. kan manis kalau gitu..tutup muka,berpurdah..nampak mata je tapi dari mata,pancaran mata tu boleh mempersonakan...hanya kerana mata...sebab itulah kalau nak ikutkan, lelaki mana yang mahukan wanita yang ingin dijadikan isteri dedah sana sini..lebih tertutup, lebih besaq la kemungkinan untuk mendapat kan lelaki yang soleh..insyaallah..

    agak2 tahajjud cinta ni leh lawan tak rating filem nurkasih?? kalau kena caranya, jaga adabnya, jalan cerita unik,mungkin boleh..tapi kalau cerita tahajjud cinta macam cerita cinta bebudak U, hurm..susah sikitla bagi iz..kena ada kelainan..setakat ni iz layankan aje.. kalau start merapu gaban jalan cerita dier, ok..fullstop..layan lagu lagi best..hehe..