benci dengan tahun baru

yer,iz akui perkara di atas(tajuk)..benci ,benci sangat2 dengan 'tahun baru'..bukan benci sebarang benci,tapi benci sangat2..faham x berapa tinggi tahap kebencian iz terhadap tahun baru..ok,sampai dah maksud tahap kebencian ni..

masuk perenggan kedua..kenapa iz benci dengan tahun baru..adalah dalam beribu sebab,tapi xkan nak tulis sume kan..sikit sudah..tengokla malam ni..semua begitu mengagungkan tahun baru..di facebook,di twitter dll,sume begitu ghairah menyambut tahun baru seolah tahun baru ini adalah sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan..seolah-olah tahun baru ni diagungkan dan dihormati sangat2 kehadiran nya..apa yang ada dalam tahun baru ni?

jap..kita kupas satu2 ya apa yang ada dalam tahun baru..pertama,ada sambutan luar biasa dkt dataran,bandar2 besau,dan lain2..syok tu kat sambutan tahun tahun baru ni..pergaulan bebas laki wanita,ada arak,ada pil2 bagai,ada mercun2,ada pembaziran,dan ada ucapan Perdana Menteri di semua saluran tv dengan isi kandungan ucapan nya untuk memikirkan cara pembangunan sahsiah remaja..kah3.lawak pulak rasanya pak menteriku..huhu..



mungkin iz ni begitu kolot..x terasa langsung untuk menyambut tahun baru..mungkin juga kolot kerana x p menyambut tahun baru kat pelbagai lokasi yang disediakan..namun iz tak kisah(gaya aiman)..hihi..biarlah apa orang nak kata,kerana iz takut segala bentuk cara yang kita lakukan untuk menyambut tahun baru ni mungkin menghadirkan bibit2 maksiat dan dosa2..biaq p la yang lain berseronok dalam dunia mereka sendiri dalam keseronakan yang dicipta menenggelamkan rasa tenang dalam hati..

9 comments:

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

haha,betul2 tepat dgn lawak itu wahai pak menteri...biarkan rakyat tunggang langgang termengandung,terhamil,tergadai maruah dgn meyajikan pelbagai alternatif maksiat,kemudian bercakap di kacak tv tentang sahsiah remaja...

memang lawak!

fatynadia said...

menyambut tahun baru memang bukan adat kita tapi dah semacam adat pula bagi orang-orang kita.

kalau tak mahu masalah gejala sosial melampau pada malam tahun baru, apa kata semua orang tak payah pergi sambut?

sambutan tahun baru adakala penting juga sebagai untuk menjadi titik permulaan dalam pembaharuan dalam hidup tapi memadai hanya memasang azam atau niat yang lebih elok dari sebelumnya.

nak komen lagi, tapi sampai sini dah speechless. kalau sambung karang boleh jadi satu entri.

anyways, selamat tahun baru buat awak. semoga tahun bakal datang membawa lebih makna dalam hidup awak. semoga kita semua lebih diberkati dan disayangi oleh orang sekeliling kita.

iz @ aako89 said...

Tajuddin ma friend> bagi yang celik mesti sensitif ngan perkara ni..nampak perkara yang jelas..apa yang salah itu tetap la salah walau seberapa manis skalipon ayat untuk mengaburi kesalahan tu..

Atin> yup..hurm,ni pon leh jadikan satu entry..hehe..azam,dan niat bukan pada tahun baru,tapi pada setiap kali kita bangun menghadapi hari2 baru..sentiasa berusaha tuk jadi yang terbaik hari ke hari..last skali,tahun lepas ni memang bukan tahun yang terbaik bila seseorang itu menjauhkan diri tanpa ada peluang tuk berikan apa2 penjelasan.. :(

sicomot-comel said...

yesza !

kita serupa !

Comot pown TAK SUKA + BENCI TAHUN BARU.

kenapa org beriya-iya sambut?
Tahun baru Islam,takde la gempak camni pown..?

iz @ aako89 said...

takpela..biarlah beserdehana dalam menyambut sesuatu..wat menda yang pekdah2..lagi bagus..kan..sekali meletup mercun tu brape ringgit dah..

Azie Azra said...

remaja sekarang mmg suka sambut new year.dah jadi macam satu kebiasaan dlm masyarakat je kan.setakat tgk bunga api tu biasa la kot.tapi kalau dah aktiviti ke arah maksiat/zina tu.harap ade langkah berjaga2 bkn sja dr parents.kerajaan juga.xreti sgt berkata2.ikhlas dah ni :)

iz @ aako89 said...

Setuju2..okla tu..pendapat yg baik,hehe..

Farhana Sahri said...

kn bgus lau new year masihi ni, cm smbut new year hijri...kt masjid

iz @ aako89 said...

hehe..ada je..nak pegi ke x je..tambah area kl tu,lagilaaaaa banyak majlis2 ilmu sebegitu..nak tau tempatnya??jom g sama2..