pepatah arab

pulak..tiba2 je keluar entry pasal pepatah arab..hehe..ntah betul entah tidak..iz sendiri pun hanya dengar pepatah ini daripada sape2 ntah..namun baik untuk dihuraikan satu persatu..pepatah itu berbunyi,'air yang berada statik dalam bekas tertentu,akan merosakkan sifat air tersebut'..

betul ke itu adalah pepatah arab?mungkin..masih lagi misteri..namun itu bukan lah persoalan yang besar..iz cuma berminat ngan maksud nya..cuma maksud nya sudah tentu hanya dari perspektif pandangan iz semata..dan mungkin ia boleh dihuraikan dengan beribu lagi huraian yang lain..

kita ambil contoh ngan pemuda lah misal nya...boleh?bayangkan jika air di pepatah itu adalah pemuda..sama juga perihal nya jika pemuda yang tidak melakukan apa pun dalam kehidupan nya...misal nya hanya berehat-rehat tanpa melakukan apa2 aktiviti yang edatagkan kebaikan kepada dirinya dan orang lain..lama kelamaan dia akan merosakkan diri nya sendiri dengan meletakkan diri dalam kerehatan yang bakal mengundang kerosakan diri..

ok,canggih sangat la pulak penerangan iz..baiklah,bahasa mudah nya ialah, tau kan?orang takde kerja ni, faham kan..mesti dia nak cari sesuatu yang mnyeronokkan untuk dilakukan untuk menghilangkan kebosanan..dan kadang2 perkara menyeronokkan ini tidak mendatangkan faedah pun..duduk tanpa membuat apa2 aktiviti yang bermanfaat hanya mengundang kerosakan pada diri sendiri..

jadi sebagai penutup nya,iz nak berpesan untuk iz sendiri dan sahabat sekalian,lakukan lah aktiviti yang bermanfaat kepada diri sendiri dan orang lain sekiranya mempunyai waktu lapang,jangan lah didedahkan diri itu ngan aktiviti yang x mendatangkan manfaat apa2 pun..merugikan..carilah aktiviti2 yang baik dan mendatangkan pulangan yang positif..kerja misalnya?dapat duit,untuk belanja kawe misal nya..hehe..nway,suka dengar lagu nih...apalah tajuknya yer??

No comments: