raya dulu,raya skrg

seronok bila kwn2 call balik,mesej balik bila dah dapat kad raya yg iz poskan..cukupla setakat tuh,,iz x harapkan pape lagi pon..rindu pada kwn2 rasa berbalas..x sabar nak jumpa hangpa raya nanti..best tau,lama x hidupkan balik budaya pos kad raya ni dulu..teringat waktu skola dulu,banyak pos kad raya,dapat kad raya..byk peminat katakan..tapi kan,betul iz nya pendapat,raya pada zaman kecik2 dulu lebih meriah dari skrg..

sekarang??hurm..maaf cakap..memang x semeriah dulu..semua nak cepat,ringkas dan percuma..yela..dulu rasa seronok,malam2 raya boleh lagi berjalan ramai2 ngan jiran beraya umah masing2..tapi kalau sekarang,susahla nak tgk budaya mcm ni lagi..semua sibuk ngan urusan masing2..mana la pegi nilai kejiranan??semua nya nak buat hal masing2..tapi,di kawasan kediaman iz,alhamdulillah..budaya berjalan ramai2 ni masih dipraktikkan..

kad raya??lagila..susah nak dapat dah..kebanyakan nya cume mms,email ngan tag photo..namun masih baik lagila,masih mengingati diri ini..cuma ader yg mendiamkan diri je..xder khabar berita..diam je..x best la camnie..jangan la menyisihkan diri..membawa diri ntah kemana..kalau boleh,mesej2 la kwn2..tanya khabar ke,jadila..kan?

bulan ramadhan kali ni kan,iz rasa seolah-olah begitu cepat sangat berlalu..x taula perasaan iz atau apa..namun memang begitu ketara la..rasa mcm baru je start berpuasa mggu lepas..tgkla dalam sehari berpuasa,x sempat lapar lagi,dah azan maghrib..tau2 nak raya dah,x sampai lagi semggu pon..dah start rasa kemeriahan bulan syawal.budak2 kat taman ni dah start main mercun dah..umah2 dah buh lampu kelip2 dah..sini x derla pelita..huhu..x best..

hurm,x tau nak bebelkan apa lagi..cukupla..kalau nak sembang pasal raya ni,macam2 lagi sebenarnya..contoh macam budaya wat kuih raya sesama adik beradik..pon makin pupus..kan?sekarang lebih mudah tunjuk2 je kat pasaraya..x pon tempah je kat kwn2..tapi xpela..mungkin kesibukan yang menghalang kita nak berkumpul lagi..nway,iz doakan moga raya tahun ni mampu memulihkan hubungan dengan sape2 skali pon,dengan kata2 maaf yg bakal dilafazkan..



*bising nya bunyi dak2 ni main mercun..
namun terasa kemeriahan syawal dengan gelak tawa mereka..
teringat zaman kita kecik2 dulu..
andai masa leh diputar kembali..

No comments: