tegur x berhikmah..

salam to sahabat..hurm,malam yang sunyi ni,iz nak menulis sikit je..*harap2 sikitla..hehe..hurm,sume berkaitan ngan tajuk di atas..' Tegur x berhikmah'..yup,menegur tu memang penting, x kirala pada siapa sekali pon..kawan2 ke,adik beradik ke, org x dikenali sekalipon..penting sangat menegur nih...teguran dibuat kerana kita sayang seseorg tuh..tul kan?kalau dibiarkan je kesalahan orang lain,makna nya x sayang la tuh..lantak mulah apa pon nak jadi..hurm,ingat satu je..kita sesama islam ni adalah bersaudara,so sayangilah la sedara2 anda semua..ada salah tegur2 kanla...


tapi ingat!!bertegur ada caranya..bukan main terus hentam je..contoh macam,"oi,ko wat menda tu salah la","ko ni bengongla,xkan la tu pon x tau","bodohnya ai ko ni..buat camni daa", hurm dan macam2 lagila cara yag salah dalam menegur..kita ni bila berhadapan dengan manusia,jadi sebenarnya kita berhadapan ngan emosi yang pelbagai..Faham!!so,belajarlah beradab..budi bahasa budaya kita kan??bro,janganlah kita sombong ngan ilmu yang kita ada..menunjuk-nunjuk dengan ilmu yang kita ada..x berguna kalau tegur,tapi tanpa adab..ader  ke yang nak mendengar dan mengikut teguran kita kalau sikap kita sendiri tak membayangkan yang si penegur itu tadi adalah dikalangan mereka yang berilmu..

iz cakap camni bukan apa,nak menyedarkan yang perbuatan kita,melambangkan akhlak kita..so,dengan teguran tanpa adab tuh,apa kata org yang ditegur tuh..hilang la respek,tul x?kan..hurm..xnakla camtuh..apa salahnya menegur ngan penuh sopan,berhikmah..bila berhadapan ngan kawan ,tegurla ngan penuh respek..bila nak menegur org tua,lagilah..kena penuh adab..dier org tua,lagi banyak makan garam dari kita..so,berfikirlah cara yang terbaik,setiap kali ingin menegur..okay??

eh,kan dah terbanyak tulis,xperasan pulak..hurm..susah tul nak tulis sikit2 nih..mesti panjang gak..sori eh..hurm..padahal mata ngantuk nih..x leh tahan dah..hihi..terpaksa la akhiri penulisan kali nih..hurm..rumusan nya,menuntut ilmu la tentang cara2 berhikmah dalam menegur seseorang..boleh?eh,ingat ilmu menegeur xde ke?aderla,hihi..carila,berguru..camne cara yang berkesan dalam menegur yer..cukupla setakat ni..selamat malam,assalamualaikum..ceria2 selalu dari cintailmu89!!

4 comments:

Syida said...

heee... aku pernah la tegur kawan aku dulu2. skang dah malas amik port pasal diorang tu.
"amboi.. sexynya dia."
tp dia cakap aku jeles dg cara pemakaian dia. cmane tu?

iz @ aako89 said...

ala syida,janji tggjawab ko sebagai kwn lepas dah,,dier terima atau tak,terpulang..manusia ni memang macam2 ragam..

Syida said...

dia kata aku tak leh terima kritikan tetapi dia pun xleh terima kritikan. cmane tu? hihi.
pastu dia n the geng pakat2 menci aku. cmane tu?

iz @ aako89 said...

biaq p lah..lagi dier and da geng kutuk ko,ko sabar jer..adala saham pahala ko tu..hehe..jangan simpan2 sangat,wat sakit hati je..