muhasabah cinta..dari sudut pandangan iz (>_<)

salam to all sahabat!apo khabo?harap berada dalam keadaan yang baik dan sihat2 selalu yer..moga2 dijauhkan dari perasaan sedih,murung,keliru,blur2,dan lain2 yang sewaktu dengan nya..iz?baik2 je setakat nih..sihat,ceria dan seronok dengan hidup yang iz lalui sekarang nih..walau ader jugakla masalah2 yang dihadapi,namun cuba untuk mengahadapinya dengan penuh rasa sabar,insyaAllah..

muhasabah cinta?apasal la pulak tajuk entry kli ni iz kuarkan tajuk nih??hurm..sume pasal lagu muhasabah cinta dari kumpulan Edcoustic..lagu ni best sangat dengan makna liriknya yang sangat halus dan mudah tuk diserap fikiran..kawan iz cakap,kumpulan ni lama dah,asal dari Indonesia..pape pun,lagu ni memang terbaik lah..suke2! (>_<)..



iz cuba ulaskan lagu nih dari sudut pandangan iz sendiri..kita highlight kan yang penting2 yer..ok,first.,.

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini



Berat ujian dariMu

Kupasrahkan semua padaMu'

  • kita memang hamba yang lemah..apa bila dihadapkan dengan dugaan,banyak mengeluh,menyalahkan takdir,berputus asa..padahal segala dugaan yang dihadapi perlu dihadapi ngan penuh rasa sabar dan tabah..biarlah sampai tiada sesiapa sekalipun disisi kita tatkala berhadapan dengan cabaran dan dugaan dalam hidup,ingat!Allah s.w.t sentiasa bersama kita..
'Tuhan... Baru ku sadar



Indah nikmat sehat itu

Tak pandai aku bersyukur

Kini kuharapkan cintaMu'

  • waktu sihat,x pernah beringat untuk mensyukuri nikmat Allah,dengan menjaga kesihatan..x pernah rasa bersyukur dengan nikmat sihat yang diberikan malah mengeluh ngan kekurangan yang ada..x ensem,x cantik, x kurus, dan pelbagai lagi x..pernah tak kita rasa beruntung,kerana masih mampu menghirup udara tanpa ada apa2 halangan??
'Kata-kata cinta terucap indah



Mengalun berzikir di kidung doaku

Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku

Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...'
  • ingat,salah satu cara penghapusan dosa tatkala kita masih di dunia ini ialah rasa sakit..hadapi lah penyakit dengan penuh rasa redha,dan tabahla..moga rasa sakit yang kita hadapi itu menjadi penawar kepada dosa2 yang pernah kita lakukan selama ni..insyaAllah..
  • sentiasala bermuhasabah,merenung diri akan kesilapan dan dosa yang pernah kita lakukan..bertaubat dan berazamlah agar tidak mengulangi dosa itu lagi di masa akan datang..
  • banyakkan berzikir kerana dengan zikirlah,mampu melembutkan hati yang keras dan gersang..berzikir x perlukan sejadah sebagai syarat nya..di mana-mana sekali pun,basahkan la lidah ngan alunan zikrullah..
'Tuhan... Kuatkan aku



Lindungiku dari putus asa

Jika ku harus mati

Pertemukan aku denganMu'
  • jangan sekali-kali rasa berputus asa dengan dosa yang pernah kita lakukan..ingat,rahmat Allah s.w.t itu tersangatla luas..insafla..sedar kesalahan diri..
  • sentiasala berdoa untuk mendapatkan husnul khotimah..moga kesudahan hidup kita ini dalam keadaan yang baik2 sahaja..

ini hanyalah dari pandangan iz terhadap lirik lagu nih..mungkin x sama ngan pemahaman korg..papepun,amikla yang baik,buang yang buruk okay??mungkin jika dibincangkan lagi,banyak lagi maksud dalam lagu nih..tapi,kalau banyak sangat,takut boring pulak kan..hihi..hurm,..cukupla setakat ni..iz nak mengundur diri..ade masa,kita jumpe lagi eh?Assalamualaikum..

No comments: