lelaki tak berkualiti??

salam to all..

tora dtg lagi,ngan permainan baru..hihi...
okla,aritu iz dah janji nak sambung sikit mengenai isi2 ceramah Ustaz hasrizal..kan2?
ingat x??banyak sangat nak cerita malam tu,tapi disebabkan mata yang merah ala2 zombie,terpaksala tutup kedai awal..ngantuk sgt malam tuh..so,ader peluang nig,iz sambungla sikit yer..

okla,malam tu banyk sangat isi dari ceramah yang boleh diambil sebagai pengajaran..
ustaz banyak menerangkan tentang CINTA..
sesungguhnya, cinta yang teragung tu hanyalah kepada yang paling layak untuk dicintai,yakni Allah s.w.t.
itula cinta teragung dan teratas...cinta yang teratas hanyalah milik tuhan yang mencipta kita semua..
jadi,jika ada cinta yang lebih dari itu,makna nya itula tuhan kita..
apa maksud iz?ok2..macam ader yang lebih mencintai duit,harta dan wanita melebihi cinta terhadap Allah,
maka dia adalah hamba pada yang dicintainya..ada paham?
x elok kan?x elok kan?
so,muhasabah diri,cintailah pada yang Maha Mencintai!

hurm..banyak sangat hari ini,kita tengok kawan2 kita,menjadi hamba pada wang ringgit..kan2?
mungkin kita salah sorg dari mereka..
mana tau,iz skali,mungkin..tapi kita x pernah tersedar dari kesilapan..
jadi start harini,maila kita berfikir balik,apa tujuan kita dijadikan di muka bumi ini..okay?(>_<)
dari pandangan peribadi iz,biarla harta kita ader tu x banyak,tapi BERKAT!
insyaallah, bahagia hidup...

ader pesan yang iz x leh lupa dalam ceramah tu..
pesan tu ialah ' aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu,jika hilang agamamu,hilanglah cintaku padamu'..wow i say,dengan spontan nya...indahnya bahasa..cuba fahamkan pesan ini..
dia meletakkan agama di atas segalanya,kan2?
itulah kebahagian yang dicari sebenarnya..
iz akan cuba untuk jadikan pesanan ini sebagai prinsip hidup iz..

ok,berbalik pada tajuk kontroversi di atas,setelah jauh berjalan ntah kemana-mana..
apa maksud iz ngan lelaki x berkualiti..
semalam iz ada la berbincang ngan kawan baik iz,mengenai penceraian,..
dia cakap penceraian banyak terjadi akibat oleh lelaki..
x bermaksud perempuan x salah totally, tapi lelaki la punca penceraian..
kebetulan,ceramah tu membicarakan tentang hal yang sama..
Ustaz Hasrizal menyokong perkara ini!
ustaz cakap,memang kes penceraian yang berlaku hari ini kerana kemerosotan kualiti lelaki sebagai pemimpin..
huh,pahit untuk ditelan kaum lelaki,tetapi itulah hakikat sebenarnya..

lelaki dan wanita ini unik..diciptakan untuk saling melengkapi..lelaki diciptakan ngan logik akal melebihi perasaan..
manakala wanita pula,dengan perasaan yang melebihi logik akal..
kalau lelaki x menggunakan sepenuhnya kelebihan nya(logik akal),maka punahla institusi kekeluargaan..
bayangkan,lelaki asyik emo je..huh payah...
logik akal sekurangnya,si lelaki akan memikirkan tentang tanggungjawab, terhadap anak2,dan isteri2(kalau lebih satu,hihi).kan2?so,penceraian bukanla jalan terbaik dalam menyelesaikan masalah..gunalah akal dalam menghadapi masalah,bukan mengikutkan hati semata-mata..toksahla emo2 sangat..carila penyelesaian untuk setiap krisis dalam keluarga..

* amanah tu,jaga betul2!

sama lah jua ngan wanita,biaqla guna kelebihan perasaan yang ade tu,
untuk mengasihi anak2 dan suami..kalau terlalu logik,payah la pulak..
sebab tu la,biarla anda menjadi penghibur untuk suami itu tadi..layan sebaiknya..
kalau bekerja skali pon,status anda yang tinggi sekalipon tidak mengubah status anda sebagai isteri..
tetap kena patuh kepada suami,selagi tidak melanggar perintah Allah..

banyakla pulak menulis,...cukupla...nanti banyak2,iz pon malas membaca..
watpe banyak2,tapi x bermanfaat kan..so,sikit2la,amik pengajaran..
kalau iz ader salah,tego tau...riso,ader tulisan iz ni yang salah,dan mengguris hati sape2..
iz minta maaf..opss,..cukup tuk arini..
all the best carry on tok sume2..ader persoalan,tanyala yer..kat belah kiri tuh..
yang terdaya,iz akan jawab..yang x tau,maafla..hihi..
salam

(>_<) suka (^_^)

No comments: