Bertemu idola


salam to all!!

Alhamdulillah,dapat lagi menulis malam nih...
hari ni iz seronok sangat2 sebab berpeluang bertemu ngan salah sorg dari idola iz..
beliau ialah, ustaz Hasrizal Abdul Jamil,pengasas Saifulislam.com..huhu..
terharu sangat2 sebab dapat jumpe ,bertegur sapa, cium tangan dia..

iz mula berminat ngan ustaz sejak membaca 3 buku hasil penulisan beliau iaitu :-


* antara buku kegemaran iz

buku2 nukilan beliau ini, sangat terkesan dalam hidup iz..
banyak mendidik iz dalam konteks perhubungan dalam islam..
gaya penulisan yang santai beserta ilmiah, dalam menceritakan keindahan islam
dalam bentuk yang paling mudah untuk dihadam pembaca..( awat sastera lak iz nih,hehe..pengaruh2 )

iz berpeluang bertemu ngan ustaz Hasrizal di sebuah majlis ilmu di masjid pandan indah td..
ceramah yang banyak mengupaskan mengenai CINTA dalam erti kata yang sebenar..
ceramah yang sangat menyegarkan hadirin yang kebanyakan nya dihadiri orang2 muda woo..
jgn x caye!!ramai remaja yang mengikuti ceramah ni...
mungkin kerana tajuknya yang gempak,hihi..

tapi xpe...salah satu bentuk tarikan untuk remaja untuk mendekati masjid,alhamdulillah..
pengisian yang ringkas tapi padat...
antara pesan dalam ceramah yang ingin iz kongsi disini ;-
  • cinta adalah satu bentuk tenaga 
  • cinta pada Allah adalah cinta yang paling teratas sekali. jangan sampai ada cinta lain yang mengatasi cinta ini
  • cinta berkait rapat ngan hasilnya, yakni kasih sayang
  • fitrah manusia memerlukan kepada perhatian
  • manusia boleh mengatakan tidak pada perkara yang salah..jangan ikutkan kata nafsu semata.
  • hukum 'nikah gantung' adalah harus..tapi,perlulah bersebab
  • perlu ada persiapan yang rapi, sebelum mendirikan rumahtangga
sikit je isi kat atas ni..banyak lagi sebenarnya..
mungkin iz akan sambung di entry yang akan datang..
mata ngantuk..ceramah habis agak lewat td..
namun masih berbaloi, sebab cara penyampaian ustaz Hasrizal beserta rakan panelnya,
yang bersemangat dalam menyampaikan ilmu..
last sekali, iz sempat la bergambar ngan Ustaz Hasrizal..hehe..




* belah kanan Ustaz Hasrizal, belah kiri kwn baru nama fiq..


* mendengar ulasan mengenai 2 buku lain Ustaz Hasrizal

syok, dapat bercakap ngan beliau..rasa puas sangat2, walau sekejap..yela,selama ni kita kenal dia melalui penulisan je, jumpe depan2, excited arr..harap berpeluang jumpe beliau lagi..to ustaz Hasrizal, ustaz memang best la...hehe..wa caya sama lu!!



















      15 comments:

      coKlaT ICe CreaM said...

      owg pon suka baca buku yg ustz ne tulis..!! xsangka mnat kta srupa...!!

      iz @ aako89 said...

      yeke..oo,kebetulan..ada buku2 baru dia??

      coKlaT ICe CreaM said...

      ada jugak baca..!! tapi owg xbeli la..!! owg suka p dok kt library or kdai buku..!! dok kat c2. baca berejam2..!! hik9..!!

      iz @ aako89 said...

      yeke..sayang la kalau camtu..buku dier berbaloi utk dimiliki..x membazir lagsg beli..jadikan koleksi..banyak boleh diamik sbg pengajaran..

      coKlaT ICe CreaM said...

      alah xsempat nk beli,..!! iz la tlong belikan kt owg. haha.!! xpa lau xbleh dmiliki jnji ilmu yg didapati dri mmbaca bku ne pon dh berbaloi2 asanya.. xsmestinya apbila kta xmmiliki bku 2, kta xbleh mghargai n mgingatinya.. hehe

      iz @ aako89 said...

      kan..tepat2..setuju ngan pandangan ida..

      coKlaT ICe CreaM said...

      haha..!! seyes cakap ida mmg jarang mmbeli...!! tapi suka mmbaca..!! lau leh ari2 nk tdow kt library ngn kdai bku lam USM 2..!! hik9

      iz @ aako89 said...

      hobi membaca...kalau jumpe buku,memang rasa nak cepat je khatamkan,kan?hehe..tapi kalau novel?

      coKlaT ICe CreaM said...

      haha..!! xkisah buku or novel msti cepat ja dikhatamkan,,,!! bukan tapi kalau novel.. spatotnya tapi kalau Al-Quran..>>???

      iz @ aako89 said...

      hehe.amalkan..biaq istiqamah..sikit2 pon takpe sbg permulaan..janji konsisten je baca..pas maghrib ke tiap2 hari??

      coKlaT ICe CreaM said...

      betol 2...!!! kena amalkan tiap2 ari even ckit skali pon..!! krna dgn 1 hruf yg kita bacakan i2 akn mmberi syafaat kpd kita d akhrat t..!! hhhe :)

      iz @ aako89 said...

      insyaallah..harapnya mcm tu la..hati kena kental..br leh jadikan nya sebgai tabiat..amalkan dri muda2 ni la..

      coKlaT ICe CreaM said...

      alhamdulillah slama ne mmg xdiabaikan lagi...!! dh jadi sebati lam lifestyle..!! insyaAllah slagi iman masih kental..!!

      iz @ aako89 said...

      bagus2..camniela hendaknya..hehe..bukan hanyut dengan novel2 yang isinya banyak yang melalaikan je..hehe..

      coKlaT ICe CreaM said...

      haha..!!xsume novel 2 melalaikan..!! ada novel yg bleh menaikkan smngat kita.. ada moral value..!! so.. up 2 pembaca la nk memilih yg mna lbih bek.. hehhe